یکی از بزرگ ترین و شایعترین مشکلاتی که بیشتر رانندگان با آن مواجه شده اند لرزش فرمان یا لرزیدن فرمان ماشین است. باتوجه به اینکه هنوز هم اغلب مردم از ماشین ها و سیستمهای قدیمی استفاده می کنند و این ماشینهای قدیمی کاملا بصورت دستی هدایت می شوند پس امکان اینکه در بعضی از مواقع دچار لرزش شوند زیاد است اما در خودرو های پیشرفته و جدید می توان ماشین را در حالت کروزر قرار بدهید بدون آن که خبری از لرزش فرمان باشد و به راحتی به رانندگی خود ادامه می دهند. از آنجایی که فرمان یکی از مهمترین عضو برای کنترل ماشین و باقی وسیله های نقلیه است و از طرفی بهدلیل اینکه اغلب افراد از خودرو های جدید و پیشرفته استفاده نمی کنند لازم دیدیم که علت لرزش فرمان را بررسی کنیم که به توانید جلوی مشکلات احتمالی که منجر به لرزش فرمان می شود را بگیرید.
علت لرزش فرمان
- تنظیم نبودن لاستیک ها
- لاستیکهای کم باد
- از شکل افتادن لاستیکهای خودرو
- خرابی در بلبرینگ چرخ و لاستیکها
- خرابی در جلوبندی ماشین
- فرسودگی در اجزای فرمان
- خرابی در پلوس خودرو
تنظیم نبودن لاستیکها
یکی از رایج ترینو مهمترین دلیل لرزش فرمان، بالانس نبودن و همچنین تنظیم نبودن لاستیکهای خودرو است. اگر لاستیک های خودرو تنظیم نباشد به احتمال بسیار زیاد در سرعتهای بالای 90 کیلومتر بر ساعت با خودرو با لرزش فرمان و مواجه می شود. لازم به ذکر است که اینکه لاستیک تنظیم نباشد هیچ مشکلی در سرعتهای پایین به وجود نمی آید. حتی در بعضی از مواقع تنظیم نبودن باد لاستیک و بالانس نبودن تایرهای خودرو باعث می شود در جاده ضرباتی به خودرو وارد شود. همین ضربات باعث کاهش طول عمر تایرهای ماشین می شود و فرقی نمی کند سرعت ماشین زیاد باشد یا کم در هر دو صورت باعث کاهش طول عمر تایرهای ماشین می شود.
لاستیکهای کم باد
یکی دیگر از رایج ترین و مهمترین علت لرزش فرمان، کم باد بودن لاستیکهای خودرو است. کم باد بودن لاستیکهای خودرو هم مانند تنظیم نبودن باد لاستیک و بالانس نبودن تایرها در سرعتهای بالا بسیار خطرناک است چون کنترل خودرو با باد کم بسیار سخت است و از طرفی امکان ترکیدگی لاستیکها بسیار بالاست.
از شکل افتادن لاستیکهای خودرو
علت لرزش فرمان خودرو در بسیاری مواقع از شکل افتادن یا تغییر شکل لاستیک خودرو یا از رده خارج شدن تایر هاست. دلایل فرسودگی لاستیک خودرو را می توان از بین رفتن عاج ها یا جدا شدن تسمه بیان کرد. در این حالت حتی وقتی که با سرعت کم رانندگی می کنید ماشین دچار لرزش فرمان می شود. پس بهتر است در صورت که تایری دچار فرسودگی شد آن را هر چه سریع تر تعویض کنید.
خرابی در بلبرینگ چرخ و لاستیکها
یکی دیگر از علت لرزش فرمان خرابی بلبرینگ چرخ خودرو است. قاعدتا بلبرینگها دارای طول عمر زیادی هستند. اما رانندگی در جاده های طولانی و مسافتهای طولانی باعث کاهش طول عمر بلبرینگها می شود. برای رفع این مشکل شما باید به تعمیرکار متخصص رجوع کنید تا مشکل حل شود.
خرابی در جلوبندی ماشین
یکی دیگر از رایجترین و مهمترین علت لرزش فرمان، خرابی در جلوبندی ماشین است. در این حالت حتی وقتی که با سرعت کم رانندگی می کنید ماشین دچار لرزش فرمان می شود پس چه در سرعت بالا و چه در سرعت پایین ماشین دچار لرزش فرمان می شود. به شما پیشنهاد می شود در حالتی که جلوبندی ماشین شما دچار مشکل شد به خصوص زمانی که در جاده هستید، به کارشناسان خودرو های امدادی مانند کارشناسی خودرو دیاکو امداد راهنمایی بگیرید که در این مواقع احتمالا شرکتهای امداد خودرو مانند دیاکو امداد، به شما یدک کش مناسب معرفی می کنند چون رانندگی با این جلوبندی بسیار خطرناک است.
فرسودگی در اجزای فرمان
فرمان خودرو نیز مانند سایر اجزای خودرو به مرور زمان دچار خرابی و فرسودگی می شود. اگر در هنگام دور زدن دچار لرزش فرمان می شوید به احتمال بسیارقوی امکان این که یکی از اجزای فرمان مثل تای رادها خراب شده باشد، زیاد است. برای حل این مشکل پیش آمده بهتر است انتهای تای راد تعویض شود با تعویض تای راد به احتمال زیاد مشکل لرزش فرمان شما حل خواهد شد.
خرابی در پلوس خودرو
یکی دیگر از رایجترین و مهمترین علت لرزش فرمان، ایراد در پلوس خودرو است در این حالت ماشین در سرعت پایین دچار لرزش فرمان می شود و هر چه سرعت بالا می رود از لرزش آن کاسته می شود سوال اینجاست از کجا متوجه شویم پلوس خودرو خراب است؟ به راحتی می توانید تست کنید این تست بدین صورت است که کافیست دنده را عوض کنید یا دور بزنید در این صورت به مشکلات زیادی برمی خورید.
علت لرزش فرمان در سرعت بالا
دلیل اصلی لرزش فرمان در سرعت بالا، خرابی سیبک است. سیبک نقش بسیار مهمی در فرمان پذیری خودرو دارد. در صورت خرابی سیبک خودرو، فرمان ماشین با لرزش های زیادی روبهرو می شود. و از دلایل خرابی سیبک می توان خراب شدن فرمان، خرابی یا مشکل داشتن شاسی و چرخ های شل اشاره کرد.
با دلایل لرزش فرمان آشنا شدیم و به دلیل اینکه در جامعه تعداد افرادی که ماشین پراید دارند بیشتر از سایرین است قصد داریم در قسمت بعد به تنظیم فرمان پراید بپردازیم.
تنظیم فرمان پراید
- ابتدا مهره غربیلک فرمان را خارج کرده
- مجدد جا بزنید طوری که دفعه بعد به توان به راحتی خارج شود
- حال نوبت چرخاندن فرمان تا انتهاست
- بعد چرخاندن فرمان تا انتها به تعداد دورهایی که چرخاندید به جهت مخالف بچرخانید
- بعد تعداد را نصف کرده و فرمان را برگرانید
- غربیلک را خارج کنید
- با دقت در جهت درست غربیلک را نصب کنید
- توجه کنید جای خار برگردان دسته راهنما درست باشد
- مجدد غربیلک را خارج کنید
- قفلیهای سیبک چپیها باید شل شود
- یک ریسمان بنائی یا شمشه بلند تهیه کنید
- ریسمان یا شمشه را به انتهای چرخ عقب متصل کرده
- ریسمان یا شمشه متصل شده را تا چرخ جلو ادامه دهید
- ریسمان باید طوری فیکس شود که با هر دو چرخ عقب مماس باشد.
- در ادامه غربیلک را در وسط گذاشته
- با آچار سیبک فرمان را بگردانید
- باید هر دو سطح بیرونی چرخ با ریسمان یا شمشه تماس پیدا کند.
- همین کار برای سمت دیگر باید تکرار شود
- باید فاصله جلو و عقب چرخهای جلو را با متر تنظیم شود
- توجه داشت باشید عقب چرخ باید 3میلیمتر بیشتر از جلوی چرخ باشد
- در مرحله بعد دو میله سیبک فرمان باید به یک انداره برگدانده شود
- ماشین را چندین بار جلو عقب کنید
- در ادامه چند ترمز محکم گرفته
- مجدد مرحله تنطسیم سر چرخها را انجام دهید
- مهره قفلیها باید سفت شود
- در آخرین مرحله نوبت به تست می رسد
- برای تست ماشین، به صورت مستقیم حرکت کنید
در این مقاله دلایل لرزش فرمان و روش تنظیم فرمان ماشین را بررسی کردیم امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد