به دنیای بدون نشتی رادیاتور سفر کنید. تصور کنید در حال رانندگی هستید. موتور خودرو شما در طول رانندگی آنقدر گرما تولید میکند که زمینه را برای متوقف شدن و از کار افتادن خودرو شما دارد. به همین دلیل مهم هست که اطلاع کافی در مورد رایجترین دلیل نشتی رادیاتور و این که چرا رادیاتور خودرو شما نشتی دارد و چگونگی تعمیر آن داشته باشید. قبل از این که دلایل نشتی رادیاتور را بدانیم، بهتر است که رادیاتور را بهتر بشناسیم تا موارد مربوط به آن را بهتر درک کنیم و در مواقعی که با نشتی رادیاتور مواجه میشویم، بتوانیم علت آن را پیدا کرده و برای تعمیر و رفع این مشکل، اقداماتی را انجام دهیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا رایج ترین دلیل نشتی رادیاتور را بفهمیم و با آن آشنا شویم.
رادیاتور ماشین چیست؟
رادیاتور ماشین، سیستم یا مخزن مهم آب است که وظیفه ی آن، خنک کردن موتور خودرو و نیز خلق هوای گرم برای بخاری خودرو میباشد که عدم وجود آن در یک خودرو، باعث انفجار خواهد شد. دلیل این انفجار، موتور خودروی شما است که جوش می آورد. پس تا اینجای کار متوجه شدید که وجود مشکلاتی همچون نشتی رادیاتور ماشین، مستقیم بر کارکرد موتور تاثیر میگذارد و حتی گاها میتواند خطرساز باشد و موتور ماشین را از بین ببرد.
رادیاتور در ماشین کجا قرار دارد؟
رادیاتور خودروی شما درست در زیر کاپوت و قسمت جلوی موتور قرار دارد. مخزن تهویه در کنار این قطعات قرار گرفته شده است.
قطعات یک رادیاتور
- هسته
- درپوش فشار
- مخازن ورودی و خروجی
- شیلنگهای رادیاتور
- سیستم خنک کننده ی پمپ آب و ترموستات
- فن های الکتریکی که بعد از خاموش شدن موتور خودرو با کمک انرژی باتری خودرو می چرخند تا دمای موتور ماشین را کاهش دهند.
7 مورد از دلایل نشتی رادیاتور خودرو چیست؟
1. خوردگی در رادیاتور
خوردگی در رادیاتور، زنگ زدگی و ترک های ریز گاهی اوقات عامل خرابی و بوجود آمدن نشتی رادیاتور در خودرو هستند. این خودرگی ها و سوراخ ها گاهی به قدری بزرگ شده و افزایش مییابند که اجازه ی ورود هوا و رسوب را به راحتی میدهد. درنهایت زیر فشار و گرما قرار گرفته و شروع به خرابی و ساییدن میکنند و در این صورت باعث ایجاد خرابی در رادیاتور خودرو میشوند.
2. سایش در واشر رادیاتور
شاید جالب باشد که بدانید خرابی واشر سرسیلندر نیز میتواند از عوامل نشتی رادیاتور باشد. در واقع واشر سرسیلندر هم میتواند ساییدگی داشته باشد. به این دلیل که اتصال میان رادیاتور و مخزن نگه دارنده، مایع تهویه را میبندد و می تواند درز کمی به وجود آورد که اجازه نشت کردن مایع را میدهد. بنابراین در این صورت، خنک کننده باقی مانده در سیستم به اجبار سخت تر کار میکند.
3. شیلنگ های رادیاتور فرسوده شده است.
اتصال هایی که بین شیلنگ ها و رادیاتور خودرو وجود دارد نیز در موقعیت شدید فرسوده شدن قرار دارند. به خصوص هستهی بخاری موجود در سیستم، مقابل سایش آسیب پذیرتر میباشد و بیشترین محل اصلی نشتی در این قسمت به وجود می آید.
4. درپوش رادیاتور نشتی دارد.
درپوش رادیاتور، از اجزای مهم خودرو است که باید محکم و با دقت بسته شود. عدم رعایت این مورد باعث می شود که مایع خنک کننده گرم شده و در این صورت میتواند به صورت گاز از زیر درپوش رادیاتور خارج شود. رعایت این نکته ی بسیار مهم، یک راه سهل و کم هزینه برای رفع این مشکل است. درپوش رادیاتور زیر فشار و گرمای زیاد قرار دارد. به همین دلیل همیشه باید قبل از برداشتن درپوش رادیاتور ماشین تان توجه داشته باشید که از یک پارچه برای محافظت از دست و چشم خود، در برابر بخاری که ممکن است از رادیاتور آزاد شود استفاده کنید.
5. مخزن مایع خنک کننده ترک خورده
نگه دارنده و مخزن پلاستیکی، که مایع خنک کننده را از طریق شیلنگ به رادیاتور خودرو میرساند نیز در معرض آسیب و ساییده شدن قرار دارد. یعنی گاهی درپوش آن یا نقطه اتصال با شیلنگها میتوانند ضربه بخورد و شروع به نشت شود.
6. پمپ آب از کار افتاده است.
پمپ آب، توسط یک تسمه کار میکند و برای درست عمل کردن موتور اتومبیل شما بسیار ضروری و مهم است. به این دلیل که مایع خنک کننده را از بین سرسیلندر، شیلنگ ها و رادیاتور به حرکت در می آورد و درجه ی حرارت را متناسب میکند. اگر نقطه ی اتصال شلنگ ها شل شود یا پمپ دچار زدگی شود یا با زباله های موجود در جاده برخورد کند، باعث ایجاد سوراخ شده و دلیل نشت، مایع خنک کننده می شود. اگر متوجه نشتی رادیاتور از قسمت پایین شدید، اغلب نتیجه ی آن پمپ آب است. زباله ها هم یک دلیل مسدود شدن پمپ آب هستند که باعث عدم جریان روان مایع خنک کننده می شوند و باعث به وجود آمدن فشار در داخل پمپ و ایجاد شکاف میشوند. حتی اگر این کار باعث نشتی نشود، پمپ آبی که کار نمی کند، مایع خنک کننده را به حرکت در نمی آورد و باعث بیش از حد گرم شدن موتور می شود.
7. واشر سر دمیده شده است
واشر سر، که بلوک موتور را از سرسیلندر جدا میکند دچار خوردگی یا ترک میشود و به گاز، مایع خنککننده و روغن اجازه میدهد همه در یک مکان قرار گیرند.
چگونه از نشتی رادیاتور خودرو جلوگیری کنیم؟
این دغدغه ها به سهولت با بررسی و مراقبت های سیستم خنک کننده قابل پیشگیری است. از آن جایی که خنک کننده، قدیمی و فرسوده میشود، در صورت نیاز باید آن را شست وشو و یا تعویض کرد. در ادامه نکاتی را ذکر خواهیم کرد که در این فرایند به شما کمک خواهند کرد.
نکات مفید و سودمند هنگام مواجهه با نشتی رادیاتور
- شلنگ ها و اتصالات خودروی خود را از نظر ضربه و خرابی بررسی کنید و قبل از ایجاد هر مشکلی از درزگیر برای تعمیر واشرهای صدمه دیده استفاده کنید.
- توجه داشته باشید که تعمیر و نگهداری پی درپی و پشت سر هم نیز، میتواند بسیاری از مشکلاتی را که دلیل نشت مایع خنک کننده رادیاتور خودرو میشود، از بین ببرد.
- اگر نشتی مایع خنک کننده خودرو را نتوانستید با استفاده از درزگیر درست کنید یا خودروتان همچنان داغ کرده بود، آن را به متخصص و یا تعمیرکار ماهر خودروها ببرید. آنها تجهیزاتی را در اختیار دارند که میتوانند علت نشتی رادیاتور خودرو شما را بدانند و یک راه حل تخصصی را پیشنهاد کنند. پیشنهاد ما به شما امداد خودرو همدان است که با خیال راحت میتوانید به آن اطمینان کنید.