اگر تاکنون به ماشین‌هایی که در خیابان هستند توجه کرده باشید حتما متوجه تعداد انبوه خودروی پراید شده‌اید. به دلیل فراوانی خودروی پراید لازم است که راهنمایی های کافی و قابل اعتماد درباره‌ی این خودرو و تعمیرات آن وجود داشته باشد. به همین خاطر ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به هرچیزی که مربوط به تعمیر موتور پراید است بپردازیم که برای دانستن آن اول از همه باید بدانیم که موتور خودرو چیست؟ از چه قطعاتی تشکیل شده است و… پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

از موتور پراید شروع می‌کنیم:

قلب خودروی پراید ( موتور )

قلب خودرو که موتور آن است انواع زیادی دارد. اما قطعات اصلی‌ که برای ساخت آن استفاده می‌شود، در همه‌ی موتور‌‌ها یکسان و دارای کارایی مشابه است و به دلیل هماهنگی‌ که بین قطعات موتور پراید وجود دارد، آسیب به هر کدام از اجزاء باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور می‌شود. با توجه به روابط تنگاتنگ اجزای موتور خودرو لازم است شناخت کافی از این اجزا داشته باشیم.

از اجزای سازنده‌ی موتور پراید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بلوک سیلندر:

جنس بلوک سیلندر پراید از چدن است که وزن آن سنگین بوده و محل قرارگیری آن مانند بلوک سیلندر سایر خودروها در بخش پایینی موتور است. دلیل نامگذاری بلوک سیلندر بخاطر شباهت سیلندر با بلوک است.

سرسیلندر:

قطعه دیگر در موتور خودرو، سرسیلندر است که محل قرار گیری آن بالای سیلندر است و به سه دسته طبقه بندی می‌شود و با توجه به اینکه شمع‌ها و اتاقک احتراق و سوپاپ‌های هوا و دود درون آن قرار می گیرند، این قطعه اهمیت زیادی در بین قطعات دیگر موتور پراید دارد.

واشر سیلندر:

وظیفه‌ی واشر سیلندر عایق بندی تنه‌ی اصلی یا بلوک سیلندر و سر سیلندر است. تا مایعات به بیرون از بدنه موتور هیچ نشتی نداشته باشند، که اگر نشت مایعات به بیرون را داشته باشیم امکان دارد واشر خودرو سوخته باشد که در این صورت بایستی واشر سیلندر تعویض شود. به دلیل جلوگیری از چنین اتفاقاتی بهتر است در زمان‌های مناسب و مشخص واشر سیلندر تعویض شود تا آسیبی به قطعات دیگر وارد نشود.

تسمه تایم:

یکی دیگر از قطعات موتور خودرو تسمه تایم است که مانند رابطی بین میل لنگ و میل سوپاپ است و باعث متصل شدن آن‌ها به یکدیگر می‌شود. تسمه تایم خودروی پراید بایستی بعد از طی کردن ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض شود تا سبب پارگی و ایجاد اختلال در موتور نشود.

شمع:

کاربرد این قطعه در موتور خودرو جرقه زنی سوخت وارد شده به سیلندر است. اگر شمع خودرو آسیب ببیند و باعث جرقه زنی نشود، باعث می‌شود که سیلندر نیز حرکت کامل برای عملکرد درست موتور را نداشته باشد. بعد از آشنایی با اجزای سازنده موتور خودرو به تعمیر موتور پراید می پردازیم:

از علائم خرابی موتور به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

مراحل-تعمیر-موتور-پراید

مراحل تعمیر موتور پراید

قبل از انجام تعمیر خودرو حواستان باشد که اگر در این زمینه مهارت و تجربه‌ای ندارید می‌توانید با امداد خودرو شهر مورد نظر تماس بگیرید. مثلا اگر خودروی شما نیاز به تعمیر موتور در همدان داشت، با امداد خودرو همدان تماس بگیرید. دیاکو امداد بهترین گزینه تعمیر موتور در همدان است. اکنون برای تعمیر موتور مراحل زیر را باید طی کنیم:

  1. کاپوت را بالا زده و موتور را باز می‎‌کنیم و قطعات موتور را بررسی می‌کنیم که عامل خرابی موتور را شناسایی کنیم. مواردی که باید از موتور خارج شود شامل: آب رادیاتور، لوله‌ی مرتبط به بخاری و روغن موتور است. سیم‌هایی که به موتور خودرو وصل است و همینطور لوله‌ی بنزین را جدا می ­کنیم.
  2. بعد از باز کردن موتور و جدا کردن اتصالات نوبت به بررسی تک تک‌ قطعات می‌رسد که اولین قطعه‌ای که باید به بررسی آن بپردازیم سر سیلندر است. ابتدا باید حواسمان به دمای موتور باشد که دمای آن بالا نباشد و بعد از آن پیچ، مهره و سیم‌ها را جدا می‌کنیم.
  3. مورد دیگری که بررسی می‌کنیم فیلتر روغن است که برای باز کردن آن به چند آچار در سایزهای متفاوت احتیاج داریم. با استفاده از آچارها فیلتر آچار را باز کرده و آن را تمیز می‌کنیم و فیلتر جدید را نصب می‌کنیم و تا مقدار مناسبی که با f مشخص شده­ است روغن می­ ریزیم و چک می‌کنیم که نشتی نداشته­ باشد.
  4. اگر عامل خرابی بخاطر تسمه تایم باشد، باید آن را تعویض کرد که برای این کار ابتدا تسمه سفت کن را در منتهی الیه سمت چپ قرار می‌دهیم تا فشار از روی تسمه برداشته شود و تسمه به راحتی جدا شود. برای نصب تسمه تایم جدید چرخ­ دنده‌ی سر میل لنگ را نصب می‌کنیم و با جا زدن پین قفل کننده و چرخش میل لنگ، شاخص روی بلوکه‌ی موتور را که علامت مثلث است دقیقا روبروی شاخص چرخ­ دنده میل لنگ قرار می‌دهیم و بعد میل سوپاپ را تایم می‌کنیم و بعد تسمه سفت کن و تسمه تایم را نصب می‌کنیم.
  5. بعد از تسمه تایم، نوبت به بررسی تسمه سفت کن می‌رسد که باید چک کنیم مشکل یا پارگی نداشته­ باشد.
  6. سیستم کلاچ را بررسی می‌کنیم و بعد از رفع مشکلات آن به بررسی گیربکس می‌پردازیم که اگر تناسبی بین سرعت موتور و سرعت چرخ‌ها وجود نداشت، باید به تعمیر گیربکس اقدام کنیم که برای تعمیر گیربکس بهتر است آن را به کارشناس فنی خودرو نشان دهیم تا آن را باز کرده و علت خرابی گیربکس مشخص شود.
  7. برای تعمیر موتور پراید باید از مقدار روغن کارتر مناسبی استفاده شود و مقدار روغن کارتر مورد نیاز باید بین ۴.۳ تا ۵.۳ لیتر باشد.
  8. اگر رسوبی روی مدارهای روغن مشاهده کردیم، باید سراغ تعمیر سوپاپ کنترل فشار برویم. که هر سیلندر در پراید شامل دو سوپاپ می‌باشد.
  9. میل لنگ و خمیدگی‌های آن را چک کرده و سپس کار فیلترگیری سوپاپ موتور را انجام می‌دهیم.
  10. در این مرحله عدم نشتی و سالم بودن سیستم خنک کننده را چک می‌کنیم و نکته مهمی که باید به خاطر داشته­ باشیم خنک بودن آب رادیاتور حین چک کردن سیستم خنک کننده است.
  11. در ادامه شمع خودرو را باز کرده و در صورت تنظیم نبودن آن را تنظیم می‌کنیم، در این مرحله باید به آب باتری هم نگاهی بیندازیم که کم نشده باشد و در آخر کمپرسور موتور پراید را اندازه می‌گیریم که نتیجه به دست آمده در صورت نرمال بودن باید برابر با ۱۴ کیلوگرم بر سانتی‌متر باشد.

بلوک-سیلندر

کلام آخر

اگر بخواهیم هزینه‌های کلی برای تعمیر پراید را محاسبه کنیم باید به دنبال قیمت تک تک اجزا و قطعات مورد نیاز آن بگردیم. برای مثال هزینه‌ی تقریبی برای تعمیر موتور پراید معمولی برابر با ۱۳ میلیون، پراید دوگانه سوز ۱۴ میلیون و پراید یورو ۴ برابر با ۱۵ میلیون است. برای اطلاع دقیق از قیمت‌های تعمیرات خودرو در شهرهای مختلف نیز باید با امداد خودرو آن شهر تماس بگیریم و مثلا از آن‌ها قیمت دقیق تعمیر موتور در همدان را بپرسیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *