تصور کنید میخواهید ماشین خودتان را روشن کنید؛ به محض چرخاندن کلید؛ کلید درون قفل میشکند. مطمئنا شرایط بسیار سخت و نامناسبی است؛ یا تصور کنید عجله دارید و با شتاب به سمت ماشین خود میروید و ناگهان متوجه میشوید سوئیچ را جا گذاشته اید در چنین وضعیتی عکسالعمل شما چیست؟! بهترین کار این است که با امداد خودرو تماس بگیرید. امداد خودرو همدان یکی از معتبرترین و مجربترین پرسنل را دارد و در سریعترین زمان به شما کمک خواهد کرد؛ اما اگر حتی فرصت تماس ندارید؛ بهتر است چند روش روشن کردن ماشین بدون سوئیچ را یاد بگیرید. در این مقاله ما به شما نحوه روشن کردن ماشین بدون سوئیچ را آموزش میدهیم.
سیمهای پشت سوئیچ ماشین
قبل از اینکه بخواهیم روش های روشن کردن ماشین بدون سوئیچ را بگوییم لازم است تا با سیمهای پشت سوئیچ ماشین آشنا شویم. در پشت سوئیچ ما ۴ سیم داریم؛ که یک به یک با آنها آشنا میشویم.
اولین سیم: سیم اول که مستقیما پشت سوئیچ ماشین وصل است؛ وظیفه برق رسانی را دارد. برای تشخیص این سیم باید بگویم که این سیم معمولا ضخیمتر از بقیه سیمها است همچنین به طور معمول با رنگ سفید مشخص میشود. اگر چنین ویژگیهایی را مشاهده نکردید؛ بهتر است سراغ روش دوم بریم؛ سیم را با بدنه ماشین اتصال دهید. اگر جرقه زد این همان سیم است. در سیمهای دیگر این قابلیت وجود ندارد و پس از اتصال جرقه نمیزنند. پس از اینکه سیم اول را پیدا کردید آن را با نام BAT یا ۳۰ نامگذاری کنید. از سیم اول به عنوان شاخصی برای شناختن سه سیم دیگر استفاده کنید. سیم اول را با سیمهای دیگر به صورت جداگانه اتصال دهید تا عملکرد آن را ببینید سپس طبق مراحل زیر جلو بروید.
- یکی از سیمها را به سیم اول متصل کنید. اگر دیدید رادیو یا ضبط روشن شد؛ این سیم را به عنوان ACC یا PR نامگذاری کنید.
- از بین سیمها سیمی را انتخاب کنید و به سیم اول که به عنوان شاخص در نظر گرفتید؛ وصل کنید. اگر به محض اتصال پمپ بنزین روشن شد و شروع به کار کرد؛ این سیم را به عنوان lGN یا ۱۵ نامگذاری کنید. لازم به ذکر است که اتصال این سیم به سیم اصلی باعث روشن شدن آمپرهای روی صفحه کیلومتر نیز میشود.
- سیم آخر را به سیم اول اتصال دهید؛ این سیم باید باعث استارت خوردن شود و روشن شدن خودرو شود؛ بلافاصله سیم را جدا کنید و نام آن را ST یا ۵۰ بگذارید.
تا اینجا توانستید سیمها را شناسایی کنید؛ حالا وقت نهایی کردن کار است. برای هدف آخر که روشن کردن ماشین بدون سوئیچ است؛ تنها کافی است سه سیم اول که با نام IGN، ACC، BAT را به هم وصل کنید و برای یک لحظه سیم ۵۰ یا همان ST را وصل کنید؛ با این کار ماشین استارت میخورد و روشن میشود. بعد از آنکه ماشین استارت خورد و روشن شد سیمها را از یکدیگر جدا کنید. سه سیم را با یک چسب بهم عایق کنید. سیم چهارم را باید به طور جداگانه چسب بزنید و عایق کنید. توجه داشته باشید که سیمها از هم فاصله داشته باشند و به هیچ عنوان نزدیک به هم قرار نگیرند.
برای اینکه بتوانید ماشین را خاموش کنید؛ کافی است سیم اول را از باقی سیمها جدا کنید. در این صورت ماشین خاموش خواهدشد.
نکته: لازم به ذکر است که در هنگام روشن کردن ماشین بدون سوئیچ ممکن است تعداد سیمها از ۴ عدد بیشتر باشد. برای این حالت سعی کنید چهار سیم اصلی را از مابقی جدا کنید. برای مثال شاید سیم IGN یک سیم مشترک دیگر هم داشته باشد در این حالت با اتصال این سیم به سیم اول، برق برف پاککن وصل خواهد شد. در صورت نیاز میتوانید این سیم را نیز به آن سه سیم وصل کنید.
خودرو ایموبلایزر دار
برای روشن کردن ماشین بدون سوئیچ در حالتی که خودروی ما از سیستم ایموبلایزر استفاده میکند؛ کاری بسیار دشواری است و با مورد قبلی تفاوت بسیاری دارد. نحوه روشن کردن ماشین بدون سوئیچ در خودروهای ایموبلایزر بسیار سخت و میتوان گفت محال است. تنها زمانی این کار صورت میگیرد که بتوانید سیستم ایموبلایزر را غیر فعال کنید. در این حالت شاید بتوانید کاری کنید. قبل از اینکه به سراغ حل این مسئله برویم باید تعریفی از ایموبلایزر داشتهباشیم. سیستم ایموبلایزر در حقیقت توسط کدهای دیجیتال بر روی کلید سوئیچ فعال میشود. غیر فعال کردن این سیستم از ۲ روش انجام میشود. این دو روش در ادامه گفته میشود.
- تنها در صورتی سیستم ایموبلایزر غیر فعال میشود که سوئیچ از لحاظ فیزیکی با سوئیچ اصلی ماشین یکی باشد و مطابقت داشتهباشد.
- روش دوم در غیر فعال کردن سیستم ایموبلایزر این است که کد تولید شده توسط ریموت با کد ذخیره شده توسط واحد مرکزی کاملا یکی باشد.
طبق چیزی که گفتهشد تقریبا این کار غیر ممکن است؛ مگر اینکه بتوانید یک کلید سیار از روی کلید اصلی درست کنید. برای این کار حتما از کلیدسازیهای معتبر کمک بگیرید.
نچرخیدن کلید سوئیچ
یکی دیگر از علتهایی که ما باید آموزش روشن کردن ماشین بدون سوئیچ را یاد بگیریم این است که ممکن است سوئیچ را داشته باشیم اما سوئیچ نچرخد. نچرخیدن سوئیچ چند دلیل عمده دارد. اولین دلیل برای آنکه سوئیچ نچرخد میتواند فرسودگی باشد. فرسوده بودن کلید باعث میشود تا کلید نچرخد. در این حالت بهترین کار استفاده از کلید یدک خودرو است. دومین حالتی که ممکن است باعث شود تا سوئیچ نچرخد نابلدی راننده میتواند باشد. اگر در هنگام پارک کردن ماشین تمام چرخهای خودرو به یک سمت چرخیده باشند و شما در این حالت سوئیچ را خارج کردهباشید؛این کار باعث میشود تا کلید نچرخد. برای حل این مشکل کافی است تا وقتی سوئیچ را میچرخانید اول فرمان را به یک سمت بچرخانید و سپس به سمت دیگر بچرخانید. این کار باعث کاهش فشار و در نتیجه چرخیدن سوئیچ میشود.
سوئیچ شکسته شده در قفل
حالت دیگری که ممکن است برای افراد پیش بیاید این است که سوئیچ در داخل قفل بشکند. شکسته شدن کلید همان و روشن نشدن خودرو همان. در این موقعیت باید کمی کار فنی انجام دهید. شما به یک اسپری روغن روانکننده، یک سیم با استحکام بالا و یا یک قلاب بافتنی به همراه پیچگوشتی و انبردست احتیاج دارید. اول روی استارتر خودرو را تمیز کنید و بعد به وسیله اسپری، روغن روانکننده را به داخل استارتر اسپری کنید. به وسیله سیم یا قلاب بافتنی یا یک سنجاق که از مقاومت خوبی برخوردار باشد و به سادگی خم نشود؛ سوئیچ شکستهشده را بیرون بیاورید. تنها کافی است تا مقداری از سوئیچ خارج شود تا بتوانید با کمک انبردست مابقی سوئیچ را به راحتی بیرون بکشید. حالا که سوئیچ را خارج کردید میتوانید طبق آموزش روشن کردن خودرو بدون سوئیچ، عمل کنید و ماشین خودتان را روشن کنید. البته این برای حالتی است که خودرو شما از سیستم ایموبلایزر استفاده نکرده باشد. اگر از این سیستم استفاده کرده باشد؛ باید کارشناسی خودرو را به یک فرد مجرب و به یک تعمیرگاه کاملا مطمئن بسپارید.
روش های روشن کردن ماشین بدون سوئیچ
- استفاده از چکش و پیچگوشتی: به وسیله پیچ گوشتی و چکش میتوانید موتور را روشن کنید؛ اما این کار خطرناک است و باید مراقب باشید. در این روش شما پینهای قفل را از کار میاندازید. مشکل این روش احتمال آسیب رساندن به مکانیسم سوئیچ است. برای دسترسی به فلیپهای داخلی احتراق حدود ۲/۳ اینچ وارد سوراخ کلید بشوید. بعد از آنکه به این قسمت رسیدید میتوانید به وسیله سر پیچگوشتی سوئیچ احتراق را بچرخانید.
- موتور داغ: اگر خودرو شما از خودروهای معمولی است؛ میتوانید از این روش استفاده کنید. پوشش پلاستیکی که روی ستون فرمان است را بردارید با برداشتن آن به سیستم جرقهزنی خودرو دسترسی پیدا میکنید. قبل از آنکه اقدام کنید؛ حتما اصول ایمنی را رعایت کنید. سیم باتری معمولا قرمز است؛ سیمهای قهوهای یا زرد مربوط به قسمت احتراق میباشد. انتهای سیم باتری را به سیم برق وصل کنید. در این حالت باید موتور ماشین روشن شود. اگر سیمها را پیدا نکردید به ابتدای مقاله بروید و از روش گفته شده برای شناسایی سیمها استفاده کنید.
- سیم کویل قرمز برای مکانیکها: این روش مناسب افرادی است که با مکانیک ماشین آشنایی دارند. سیم پیچ قرمز در ماشینهای قدیمی جواب میدهد؛ اما حتما قبل از انجام به نمودار سیم کشی ماشین دقت کنید. ابتدا به زیر کاپوت ماشین خود بروید و سیم کویل قرمز را شناسایی کنید. سیم را به ترمینال مثبت باتری از طریق کابل جامپر وصل کنید. این کار باعث میشود تا برق ۱۲ ولت به سیم پیچ اعمال شود. سیم برقی استارت را به ترمینال مثبت باتری وصل کنید. در این حالت باید موتور ماشین روشن شود. این روش کمی خطرناک و ریسک پذیر است؛ بهتر است هر موقع که دچار مشکل شدید فورا با امداد خودرو تماس بگیرید. امداد خودرو همدان خیلی زود به کمک شما خواهد آمد. ما را میتوانید در لینک زیر ببینید.
آدرس: https://goo.gl/maps/QKHckBULW44yejja6
سخن آخر:
هر کسی در زندگی خود ممکن است یکبار هنگام سوار شدن به ماشینش سوئیچ را جا بگذارد یا اصلا سوئیچ را گم کرده باشد. در این حالت بهتر است با راههای روشن کردن ماشین بدون سوئیچ آشنا باشید. ما در این مقاله سعی کردیم این روشها را آموزش دهیم و تمام روشها را بازگو کنیم؛ اگرچه بهترین کار مراجعه به متخصصان خودرو است تا با کارشناسی خودرو این مشکل را در بهترین حالت و ایمنترین حالت ممکن حل کنند.