رنو ال نود 90 اتوماتیک
رنو ال نود 90 یا رنو تندر 90 یکی از خودروهای کلاس B و محبوب در اروپای شرقی، خاورمیانه و آسیا است. این محبوبیت را مدیون کابین جادار، سادگی در طراحی و ویژگی های فنی آن است که تعمیر آن را با خدمات پس از فروش خوب، آسان می کند.
خودروی رنو ال نود 90 از موتور 1600 سی سی با 105 اسب بخار قدرت بهره می برد که در خودرو های کلاس B قابل توجه نیز می باشد. موتور دارای 16 سوپاپ و همراه با سیستم تزریق سوخت الکترونیکی است. در ضمن دارای دنده پنج اهرمی در مدل دستی و چهار اهرمی در مدل اتوماتیک است. تندر 90 بدنه و شاسی محکمی دارد که در تصادفات سنگین از سرنشینان در برابر صدمات مستقیم محافظت می کند.
در ضمن خودروی رنو ال نود 90 دارای کابینی جادار است که می تواند سه نفر با قد 180 سانتی متر را در صندلی عقب در خود جای دهد. صندوق عقب خودرو با ظرفیت 50 لیتری برای هر خانواده در سفرهای طولانی بسیار ایده آل است. در سفر های خود هنگام مواجهه با هرمشکل اعم از فنی و غیر فنی می توانید با بهره مندی از تجهیزات ویژه و مکانیک های متخصص امداد خودرو همدان، مشکل خود را برطرف کرده و سفری ایمن داشته باشید.
این شرکت امداد خودرو سیار، می تواند در هر ساعتی از شبانه روز پاسخگوی مسافران بوده و مشکل آن ها را مرتفع سازد. در واقع آدرس امداد خودرو همدان در محور آزاد راه همدان – ساوه، همدان – کرمانشاه، همدان – تهران، همدان – بروجرد و خرم آباد و محور همدان سنندج می باشد. بهتر است بدانیم که این شرکت واجد کارشناسی خودرو دیاکو امداد، دارای 10 پایگاه سیار و ثابت می باشد و قطعات یدکی را نیز به فروش می رساند.
تمامی مراحل ساخت بدنه، رنگ، مونتاژ و مراحل نهایی در یک خط تولید در “ایران خودرو” انجام می شود. سطح بالای اتوماسیون خط تولید در ایران خودرو که یکی از بزرگ ترین و پیشرفته ترین خودروسازان خاورمیانه است، معمولاً هر بیننده ای را شگفت زده می کند.
در جدول زیر مشخصات فنی رنو ال نود 90 و تجهیزات این خودرو درج شده است:
رنو ال نود 90(سدان) | |||
دارای 4 در | مجهز به کنترل وضعیت هوا | اتوماتیک | دارای 4 صندلی |
مشخصات فنی رنو ال نود 90 | |||
حداکثر قدرت موتور (اسب بخار) | 105 @ 5750 | ||
حداکثر سرعت (کیلومتر/ساعت) | 180 | ||
سیستم انتقال | Automatic | ||
طول خودرو (میلی متر) | 4247 | ||
ارتفاع ماشین (میلی متر) | 1534 | ||
(کیلوگرم) وزن ماشین | 1115 | ||
ظرفیت مخزن سوخت (روشن) | 50 | ||
ظرفیت صندوق عقب (روشن) | 510 | ||
تجهیزات خودرو رنو ال نود 90 | |||
کیسه هوا | راننده + سرنشین جلو | ||
سیستم صوتی | پخش کننده سی دی / MP3 / پورت USBبلندگوهای روی درب جلو | ||
شیشه ها | تهویه مطبوع، شیشه برقی عقب و جلو، آینه های برقی، تهویه مطبوع شیشه عقب، سیستم HVAC: دستی | ||
تجهیزات ایمنی | کلید قفل / باز کردن از راه دور، قفل مرکزی، کیسه هوا: راننده + سرنشین جلو، ایموبلایزر، ISOFIX | ||
ترمز | ترمز جلو-عقب: دیسک های تهویه شده-درام ABS+EBD |
ویژگی های راحتی و ایمنی رنو ال نود 90:
یکی از مزایای این خودرو راحتی و ایمنی برای سرنشینان می باشد، برخی از این ویژگی های عبارتند از:
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیروی شکست (EBD)
- کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
- ستون فرمان تلسکوپی (تا شدن در هنگام تصادف)
- تنظیم کننده ارتفاع برای صندلی راننده
- آینه های جانبی برقی
- پنجره های قدرت
خلاصه ای از ویژگی های کلی خودرو رنو L90
- نوع ماشین: سدان
- حداقل سن راننده: 18 سال
- حداکثر تعداد سرنشینان: 5 نفر
- نوع انتقال: خودکار
- قابلیت مسافت پیموده شده نامحدود: دارد
- قابلیت تهویه مطبوع : بله
رنو پارس ایران و فرانسه تولید سدان L90 را افزایش می دهد.
شرکت رنو پارس فرانسه یکی از بزرگ ترین خودرو سازان اروپا، طرح استاندارد سازی قطعه سازان ایران را در کشور اجرا می کند. او گفت که برخی از تولید کنندگان هنوز نتوانسته اند خود را با استاندارد های رنو تطبیق دهند که دلیلی بر کندی سرعت تولید است. شرکت فرانسوی رنو نیسان یک شرکت سرمایه گذاری مشترک به نام رنو پارس برای تولید خودرو های سواری سبک در ایران تشکیل داده است. در واقع زمانی همکاری طرف فرانسوی افزایش می یابد که قطعه سازان ایرانی کیفیت را ارتقا دهند.
51 درصد از سهام این شرکت متعلق به رنو نیسان و 49 درصد باقیمانده متعلق به شرکت توسعه صنعت خودرو است که متعلق به دو خودروساز اصلی تحت کنترل دولت ایران، گروه سایپا و ایران خودرو است.
اولین خودروی L90 ساخت ایران و سرانجام در شرکت پارس خودرو وابسته به خودروساز بزرگ سایپا تکمیل شد که همراه با بزرگترین خودروساز خاورمیانه، ایران خودرو با همکاری غول خودروسازی فرانسه رنو، این سدان مقرون به صرفه را تولید خواهند کرد.
رنو یک خودروساز فرانسوی است که خودرو، ون، اتوبوس، تراکتور و کامیون تولید می کند. این شرکت به دلیل طراحی های انقلابی متعدد، فناوری های امنیتی و مسابقات اتومبیل رانی شناخته شده است. روسیه و ایران برای تولید خودرو در سال آینده با یکدیگر متحد خواهند شد. پروژه مشترک اصلی، احیای بعدی نسل اول رنو لوگان است.
پروژه Logan-90 تولید نسخه مدرنیزه شده از سدان نسل اول و رنو لوگان را فراهم می کند.
همکاری ایران و روسیه در بخش خودرو می تواند چند سطحی باشد. به گفته وی، می تواند چندین جنبه را به طور همزمان شامل تبادل فناوری، گسترش بازارهای فروش و سرمایه گذاری های دوجانبه باشد.
نقطه شروع همکاری روسیه و ایران می تواند پروژه لوگان-90 باشد. ما در مورد تولید نسخه مدرنیزه شده از سدان نسل اول رنو لوگان صحبت می کنیم. در ایران رنو تندر ال 90 نام داشت و از سال 2007 تا 2019 تولید می شد و پس از تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران، تکمیل تولید آن ضروری بود و رنو از ترس اینکه زیر بار آنها بیفتد، از پروژه با سایپا کناره گیری کرد.
اکنون سایپا قصد دارد نسخه دیگری از این خودرو را که قبلاً سومین آن است، ساخته شده بر روی پلت فرم B0 فرانسوی و مجهز به موتورهای VAZ 1.6 و 1.8 لیتری تولید کند. به عنوان گیربکس، قرار است از یک “مکانیک” پنج سرعته استفاده شود که در حال حاضر در سدان ایرانی سایپا شاهین استفاده می شود.
تولیدکنند گان ایرانی می توانند محصولات خود را به روسیه عرضه کنند و از این طریق به حل مشکل کمبود برخی از قطعات یدکی و نرم افزاری که بازار روسیه به دلیل تحریم ها با آن مواجه بود، کمک کنند. در عین حال، طرف روسی باید چنین معاملاتی را تامین مالی کند، زیرا ایرانی ها اغلب فرصت سفارش قطعات با کیفیت بالا را ندارند.
رئیس سابق گروه خودرو سازی سایپا گفت: تولیدکنند گان ایرانی در نهایت سود خواهند برد و کیفیت محصولات را ارتقا خواهند داد. در نهایت شرکت ایرانی ایران خودرو دیزل در ماه های آینده ممکن است تراکتور اصلی آتامان را که نسخه تبدیل شده نسل اول مرسدس بنز آکتروس آلمان با کابین چینی است به روسیه بیاورد. زمان صدور گواهینامه و حتی قیمت های تقریبی آن هنوز مشخص نیست.
ایران خرید موتورهای لادا را برای خودروهای خود در روسیه آغاز خواهد کرد.
سایپا که دومین خودرو ساز بزرگ ایران است، در حال بررسی خرید موتورهای احتراق داخلی روسیه و سایر قطعات برای احیای تولید نسل اول رنو لوگان خود است. نسخه تهران خودرو بانک در این باره با اشاره به معاون وزیر صنعت و تجارت جمهوری اسلامی صحبت کرد.
نسخه ایرانی نسل اول لوگان با نام رنو تندر 90 شناخته می شد. در واقع از سال 2007 تا 2019 خط مونتاژ را ترک کرد. تولید این مدل به دلیل تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران در سال 2018 مجبور به توقف شد. سپس رنو به دلیل ترس از تحریم های ثانویه، به صورت یک طرفه از پروژه سایپا خارج شد.
از سال 2020، سایپا به طور مستقل در حال ایجاد یک نسخه مدرن جایگزین وارداتی از لوگان است که دارای شاخص کارخانه P90 است. برای تعدادی از قطعات، شرکت ایرانی هنوز خلأهایی دارد، بنابراین هنوز امکان عرضه مدل به یک سری وجود ندارد. اما اکنون خودروساز این فرصت را دارد که قطعات گمشده را در فدراسیون روسیه خریداری کند: از آنجایی که کشور ما در وضعیت منزوی تری قرار گرفته است، شرکت های روسی دیگر از تحریم ها به دلیل شراکت با ایران هراس ندارند.
به گفته منبع های معتبر، در حال حاضر گزینه استفاده از نیروگاه های بنزینی VAZ-11182 (1.6 لیتر، 90 اسب بخار)، VAZ-21129 (1.6 لیتر، 106 اسب بخار) و حتی VAZ-21179 (1.8 لیتر، 122 اسب بخار) وجود دارد. شایان ذکر است که سایپا می تواند آن ها را به همراه یک گیربکس 5 سرعته سایپا 5F18 که کپی گیربکس دستی رنو JHQ است، نصب کند. ایران برای خرید سایر قطعات لوگان مفقود شده، فدراسیون روسیه و هند را در نظر گرفته است.