تعمیر گیربکس در همدان
یکی از ابزاری که امروزه نقش به سزایی در کنترل سرعت ماشین ها و کاهش تصادفات و حوادث دارد گیربکس است. همانطور که میدانید ماشین ها برای حرکت نیازمند یک منبع نیرو و همچنین ابزاری برای انتقال آن به قسمت های مختلف ماشین هستند تا کار جا به جایی و حرکت را تسهیل ببخشند. که شامل قسمت تامین کننده ی نیرو و بخش انتقال که دارای بخش هایی مانند کلاچ و گیربکس و دیفرانسیل اند. در ادامه مقاله ضمن معرفی گیربکس، به کاربردهای آن و نیز مواردی مربوط به تعمیر گیربکس می پردازیم.
گیربکس چیست؟
همانطور که عنوان شد گیربکس به عنوان ابزاری در جهت کنترل سرعت ماشین ها و کاهش حوادث نقش به سزایی در صنعت خودروسازی دارد که گشتاور و سرعت موجود را به انرژی تبدیل کرده و به چرخ ها میرساند. از دیگر توانمندی های گیربکس میتوان به کنترل سرعت و جلوگیری از پیشامدهایی مثل خارج شدن کنترل سرعت، مشخص کردن جهت حرکت خودرو در حالت های مختلف و فعال ماندن موتور خودرو حتی در صورتی که رانده نمیشود نام برد. پس تعمیر گیربکس و شیوه ی درست نگه داری از آن مسئله ای مهم و حائز اهمیت است. حال به معرفی ساختار داخلی آن پرداخته و شیوه ی تعمیرات گیربکس را بررسی میکنیم.
اجزا و قطعات گیربکس به شرح زیر است که به اختصار درباره ی آن توضیح می دهیم:
- شفت کلاچ
- شفت شمارنده
- شفت اصلی
- چرخ دنده ها
- بلبرینگ
شفت کلاچ:
یکی از کلیدی ترین بخش های گیربکس میباشد.
شفت کلاچ شفتی است که نیرو را از موتور برای تامین بیشتر شفت های دیگر دریافت میکند. همانطور که از نام آن پیدا است، شفت محرک از طریق یک کلاچ متصل میشود و هنگامی که کلاچ درگیر است، محور محرک نیز میچرخد.
شفت شمارنده:
به طور مستقیم به شفت کلاچ متصل بوده که دارای چرخی است که اتصال دهنده ی آن به شفت کلاچ و شفت اصلی باشد.
شفت اصلی:
مبنای حرکت آن با سرعت خودرو میباشد که نیرو را با کمک چرخ دنده از میل پیشخوان جا به جا میکند. نکته ی قابل توجه در این مورد، این است که سرعت ها و گشتاورها، با دنده ها متناسب می باشند.
چرخ دندهها:
ابزاری برای انتقال نیرو از شفت ها به یکدیگر است که بر مقدار گشتاور منتقل شده از طریق چرخ دنده ها اثر گذارند. هرچه ضریب دنده بالاتر باشد گشتاور و شتاب بیشتر بوده و به همان نسبت سرعت تقلیل می یابد. اکثر چرخ دنده ها به جز دندهای، بر روی شفت اصلی ثابت بوده و میتوانند در راستای شفت و به هر دو جهت لغزش کنند.
بلبرینگ:
مورد استفاده در وسایلی که می چرخند و مانع از سایش اجزا بر سطوح، کمک به انتقال قدرت در بین اجزا و کاهش اصطکاک و صدمات وارده بر آن می شود.
اجزای گیربکس دستی به شرح زیر است:
- دیسک کلاچ
- پدال کلاچ
- همگام سازها
- فلایویل
- چرخ دنده ها
- چنگال انتخاب
- دنده دستی
- یقه
دیسک کلاچ:
به انتقال گشتاور از موتور به سیستم گیربکس دستی کمک میکند.
پدال کلاچ:
پدال کلاچ در واقع یک دنده مجزا است که توسط هیدرولیک کنترل می شود. این مورد اجازه می دهد تا با فشار دادن روی پدال کلاچ با پای خود، کلاچ را جدا کنید.
همگام سازها:
جدال های بین یقه و دنده را تحریک کرده تا بتوانند سرعت بین آنها را یکسان نمایند. گاهی ممکن است سرعت متفاوت باشد. به همین دلیل وجود همگام سازها ضروری میباشد.
فلایویل:
فلایویل یک جزء دایرهای شکل است که گشتاور را از موتور به دیسک کلاچ میفرستد.
چرخ دندهها:
گیربکس دارای چرخ دنده هایی در ابعاد متفاوت است. چرخ دنده های بزرگ برای کاهش سرعت خودرو، گشتاور بیشتری تولید میکنند و چرخ دنده های کوچک تر گشتاور کمتری تولید می کنند که به وسیله نقلیه اجازه می دهد سریع تر حرکت کند.
چنگال انتخاب:
عملکردی مانند یک بازو مکانیکی دارد و امکان حرکت یقه روی شفت خروجی را فراهم می کند.
دنده دستی:
کنترل این بخش توسط راننده انجام می شود که به گیربکس متصل بوده و به جهت تعویض دنده از آن بهره می برند.
یقه:
با کمک یقه چرخ دنده ی انتخابی در جای خود متمرکز و ثابت می شود و گشتاور فرصت می یابد تا به شفت خروجی انتقال یابد.
اجزای گیربکس اتوماتیک شامل
- مبدل گشتاور
- پمپ روغن
- مجموعه دنده سیارهای
- بسته های کلاچ
- شفت خروجی
- بوستر ترمز
- تابه روغن
- بدنه سوپاپ
مبدل گشتاور:
جایگزین کلاچ در خودروهای تعویض دنده ای بوده و امکان فعالیت موتور تا زمان توقف را فراهم می کند.
پمپ روغن:
پمپ روغن داخل گیربکس اتوماتیک مانند هر پمپ روغن دیگری کار می کند. این مایع انتقال را از ظرف انتقال به بدنه سوپاپ می رساند که در صورت نیاز تمام اجزای مختلف را در سراسر انتقال هدایت می کند.
مجموعه دنده سیاره ای:
برخلاف گیربکس دستی که دارای مجموعه ای از چند دنده است که جعبه دنده را تشکیل می دهند، یک گیربکس اتوماتیک دارای یک یا چند مجموعه دنده سیاره ای است.
بسته های کلاچ:
در گیربکس دستی، انتخاب دنده به صورت دستی میباشد. ولی در گیربکس اتوماتیک برای رسیدن به نتیجه دلخواه از بسته کلاچ استفاده میشود.
شفت خروجی:
همانطور که می دانیم شفت وظیفه ی انتقال قدرت در اتومبیل را بر عهده دارد. در مورد شفت خروجی، باید بگوییم که فعالیت آن به این صورت است که گشتاور درون گیربکس را به سمت بیرون منتقل می کند.
بوستر ترمز:
ابزاری برای ترمزگیری به صورتی راحت تر برای افراد است. به عبارتی دیگر برای اینکه ما بتوانیم با کمترین فشار، بیشترین نیرو را وارد نماییم.
تابه روغن:
تابه روغن، روغن اضافی را در خود ذخیره کرد تا پمپ روغن در صورت نیاز از آن خارج شود.
بدنه سوپاپ:
کنترل ورود هوا به محفظه سوختن و خارج شدن دود از سیلندرها بر عهده ی بدنه سوپاپ است.
انواع گیربکس، مزایا و تفاوت ها
گیربکس دستی
گیربکس دستی، نسبت انتقال را با فرمان گرفتن از راننده تغییر می دهد. اتومبیل هایی دارای گیربکس دستی هستند که راننده توسط آن، دنده و نسبت انتقال را تغییر می دهد. از جمله مزایای گیربکس دستی می توان به تسلط کاملی که بر روی دنده ی انتخابی خود دارد اشاره کرد. در کنار آن، استفاده از گیربکس دستی تسلط و مهارت فرد را نسبت به گیربکس اتوماتیک بیشتر می کند.
گیربکس خودکار
گیربکس خودکار، کارکردی متفاوت با گیربکس های دستی دارد و از اصول ثابت و یکنواختی پیروی نمی کند.
از جمله مزایای گیربکس خودکار میتوان به شتاب گیری های کنترل شده در سرعت های متفاوت و گشتاورهای بالای دورهای پایین موتور اشاره کرد. علاوه بر آن، در قیاس بین گیربکس های دستی و اتومات میتوان به کندی و استفاده ی زیاد آن از سوخت اشاره کرد. درحالی که گیربکس های خودکار از نظر اقتصادی مناسب تر هستند.
مراحل تعمیر گیربکس
- بازرسی ابتدایی
- جداسازی اجزا
- تحلیل دلایل آسیب
- تخمین هزینه کلی و تایید آن
- تعمیرات دستگاه
- مونتاژ قطعات
- تست کیفیت
انجام این کارها ضامن کیفیت انجام فعالیت به ارائه دهندهی خدمات تعمیر گیربکس است. پس هنگامی که به دنبال فرد مورد نظر هستید، شخصی را انتخاب کنید که توانمندی لازم برای ارائه ی خدمات تعمیرات گیربکس را داشته باشد. برخی از تکنسین ها یا شرکت ها ممکن است فقط برخی از خدمات را ارائه دهند. این موضوع میتواند منجر به مشکلاتی در هنگام تلاش برای ترکیب تعمیرات و تغییرات انجام شده توسط دو شرکت مختلف با فرآیندهای مختلف تعمیر شود. بنابراین انتخاب مرکزی درست و قابل اعتماد، مسئله ای مهم و اساسی در راستای تعمیر گیربکس است.
امداد خودرو همدان از جمله مراکز قابل اعتماد و با تجربه در حیطه ی امور خودروها می باشد که با کمک نیروهای حرفه ای خود، نواقص را به سرعت شناسایی کرده و با دقت بالا در جهت رفع آنها تلاش می کند. از جمله ویژگی هایی که امداد خودرو همدان را از بقیه ی جاها متمایز می کند، میتوان به تعمیر گیربکس خودرو در محل رخداد، ارائه ی خدمات در هر ساعت از شبانه روز، داشتن ضمانت نامه و فاکتور جهت کسب اطمینان مشتری و هزینه های مقرون به صرفه تعمیر گیربکس در همدان، اشاره کرد.
10 نشانه ی خرابی گیربکس
یک سری علائم کلیدی در شناسایی خرابی گیربکس وجود دارد که در اینجا به توضیح آن میپردازیم.
- نشت مایع
این مورد در گیربکس های اتوماتیک رخ می دهد تا سبب کاهش اصطکاک و گرمای بالای مایع گیربکس شود. در نتیجه نشت این مایع، میتواند نشان دهنده ی مشکلی اساسی باشد.
- چراغ موتور را بررسی کنید
ماشین ها دارای سنسورهای حساس و مختلفی هستند که هرکدام از آن ها برای تشخیص اختلال ها در قسمت های مختلف به کار می روند. در نتیجه به این هشدارها توجه کنید و در صورت لزوم آن را برای تعمیر گیربکس یا مشکلات دیگر به مراکز مربوطه ببرید.
- فیدبک ضعیف گیربکس ماشین
فیدبک ضعیف گیربکس ماشین، یکی از علائمی است که نشان دهنده ی خرابی گیربکس می باشد. اگر در تعویض دنده دچار مشکل شدید احتمال خراب شدن گیربکس وجود دارد.
- صداهای غیر طبیعی
صداهای غیر متعارف میتوانند از علائم آسیب گیربکس باشند. گیربکس از صدها قطعه ایجاد شده است و اگر قطعه ای از آنها دچار مشکلی شده باشد، باعث ایجاد صدایی غیر معمول از گیربکس میشود. نکته ی قابل توجه در این مورد این است که شنیدن این صداها میتواند به دلیل ایجاد اختلال در بخشه ای دیگر نیز باشد. پس لازم است خودروی خود را به فردی مجرب و امین بسپارید.
- لرزش ها و سایش ها
خودرویی که در هنگام رانندگی دچار مشکل گیربکس است، حس لرزش و تکان خوردن را برای راننده ایجاد می کند.
- بوی سوختگی
بو سوختگی لاستیک مانند در کنار نشت مایع، نشان دهنده ی این است که گیربکس ما به روغن کاری نیاز دارد.
- خودداری از تعویض دنده
اگر تعویض دنده در اتومبیل شما به سختی انجام می شود، ماشین می تواند دچار مشکلاتی مثل مایع گیربکس نادرست، گرفتگی فیلتر و غیره شده باشد.
- لغزش دنده
از خطرآفرین ترین اتفاقات، لغزش دنده است. زیرا میتواند جان سرنشینان و عابرین پیاده را به خطر بیندازد.
2 صدایی که نباید نادیده گرفت
همانطور که عنوان شد، ماشین ها دارای سنسورهای مختلفی هستند که در صورت آسیب و یا مشکلات وارد شده بر آنها، میتوانند باعث ایجاد صداهای متفاوتی در اتومبیل شوند به همین دلیل باید آنها را تشخیص داد و آسیب های وارده را شناسایی کرد. از جمله صداهایی که باید معنی آن را دانست، صداهای به وجود آمده از گیربکس است. ایجاد هر نوع آسیب و اختلال در چرخ دنده ها، باعث به وجود آمدن صداهای نامتعارف میشود که به دلیل در یک جهت قرار نگرفتن موتور و گیربکس و حتی وجود اختلالاتی رخ خواهد داد. پس در صورت بروز هر کدام از این رخدادها ماشین را جهت تعمیر گیربکس به مرکز مورد نظر برسانید.
روغن کاری در گیربکس
به سبب جلوگیری از خرابی و اصطکاک بین قطعات، ما گیربکس ها را روغن کاری می کنیم. روغن کاری درست از اصول ابتدایی نگه داری گیربکس بوده و گزینش روان کننده ی مناسب به افزایش عمر و بازده گیربکس کمک می کند. روغن کاری اجزا میتواند در بازه های زمانی متفاوت به صورت روزانه، هفتگی و سه ماهه و شش ماهه صورت پذیرد. برخی از اجزای گیربکس، از حساسیت های بالاتری نسبت به سایر بخش ها برخوردار هستند که نیازمند روغن کاری روزانه زیر نظر مسئول مجرب در حیطه خود می باشند.