موتور دیزل چیست؟ موتور خودرو، قلب خودرو است و سوخت آن خون خودرو. موتور خودرو یکی از اصلی ترین اجزای آن می باشد که با ایجاد نیروی محرکه، باعث به حرکت درآوردن خودرو می شود. موتور دیزل نیز یکی از انواع موتورهای درون سوز است که به نام مخترع آن (رودلف دیزل)، نامگذاری شده است. این موتورها از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده می کنند و بدون نیاز به محرک می توانند مواد اشتعالزا را شعله ور کنند. موتورهای دیزل دو نوع دو زمانه و چهار زمانه دارند. امروزه از موتورهای دیزلی در خیلی از وسایل استفاده می شود و استفاده گستردهای در زمینه حمل و نقل دارند. در موتورهای دیزلی، هوا فشرده سازی می شود سپس سوخت به طور مستقیم به سیلندر ( هوای فشرده) تزریق می شود. در موتورهای دیزلی برخلاف موتورهای بنزینی از شمع استفاده نمی شود و حرارت هوای فشرده شده، به صورت خودبه خودی سوخت را مشتعل می کند.
همه چیز دربارۀ موتور دیزل
موتور خودرو با استفاده از تجهیزات مکانیکی و الکتریکی خود با تبدیل انرژی گرمایی به مکانیکی، باعث حرکت خودرو می شود. خودروهای مختلف با توجه به کاربردشان از موتورهای مختلفی استفاده میکنند. موتور خودروها معمولا بر اساس نوع سیلندر و آرایش سیلندرها نام گذاری میشوند.
موتورهای خودرو دو بخش مکانیکی و برقی دارند که به شدت به یکدیگر وابسته اند. با خراب شدن هر بخش موتور، عملکرد کل موتور دچار اختلال می شود. خراب شدن هر بخش قبل و بعد از اتفاق افتادن، علائمی دارد که به راننده هشدار می دهد. این علائم شامل موارد زیر می شوند:
- روشن شدن چراغهای هشدار دهنده
- لرزش بدنه خودرو
- سر و صدای زیاد ماشین
- کشش نداشتن خودرو در سربالایی ها
- استشمام بوی سوختگی از خودرو
- خارج شدن دود غیر عادی از اگزوز خودرو
- توان نداشتن موتور خودرو هنگام گاز دادن
مشکلات موتور خودرو می تواند ناشی از مشکلات مربوط به تنفس موتور، سوخت رسانی، جرقه زنی یا مشکلات ایجاد شده در مرحله تراکم باشد. اگر در شهر همدان زندگی میکنید یا به همدان سفر کردید؛ در صورت مشاهده هر یک از این علائم می توانید به مراکز امداد خودرو همدان مراجعه کنید یا با آنها تماس بگیرید تا امداد خودرو سیار با حضور در محل شما مشکل را بررسی و برطرف کند.
موتورهای احتراق داخلی
موتورهای احتراق داخلی یا موتورهای درونسوز همان موتورهای معمولی هستند که در اکثر خودروها بکار برده می شوند. موتورهای احتراق داخلی اساس صنعت خودروسازی را تشکیل می دهند و با اختراع آنها کمک زیادی به حمل و نقل بشر شد. موتورهای احتراق داخلی به دو دسته موتورهای دیزلی و موتورهای بنزینی تقسیم بندی می شوند. موتور خودرو از بخش هایی همچون سیلندر، سرسیلندر، پیستون، سوپاپ، میل لنگ و… تشکیل شده است. موتورهای درونسوز برای ایجاد نیرو و به حرکت درآوردن خودرو نیازمند چهار عامل هوا، سوخت، تراکم هوا و جرقه زنی هستند. در ادامه به برخی از انواع موتور خودرو اشاره خواهیم کرد:
- کاربراتوری
- انژکتوری
- توربو شارژ
- سوپرشارژ
- دیزلی
- توربودیزلی
- گازسوز
- هیبریدی
انواع موتورهای دیزلی
انواع موتور دیزل را میتوان بر اساس توان و قدرت آنها به سه گروه کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم بندی کرد:
- موتورهای دیزلی کوچک: این موتورها دارای ساختار تک سیلندر بوده و توان آنها از 15 تا 20 کاوا موجود می باشد. موتور های دیزلی کوچک بیشتر در خانه ها، ویلاها، و مصارف تکفاز استفاده می شود، موتور های دیزلی کوچک تا توان 30 اسب بخار هم یافت می شود، برای مثال این نوع موتور دیزلی می توان به موتور های تک سیلندر استریم اشاره کرد.
- موتور های دیزلی متوسط: این موتور های دیزلی کاربردهای کارگاهی و نیمه صنعتی دارند. این نوع موتور دیزلی در انواع دو سیلندر، سه سیلندر و چهار سیلندر موجود می باشند.
- موتور های دیزلی بزرگ: این موتور های دیزلی مصرف صنعتی دارند و در نیروگاههای عظیم مورد استفاده قرار می گیرند. موتورهای دیزلی بزرگ عمدتا شامل موتورهای شش سیلندر، هشت سیلندر و دوازده سیلندر می باشند.
موتور برق دیزل
موتور برق دیزلی از گازوئیل به عنوان سوخت خود استفاده می کند. نوع سوخت و ساختار درونی موتوربرق های دیزلی، آنها را از سایر موتورها متمایز میکند. موتور برق های دیزلی به خاطر نوع سوخت و روش اشتعال آن سر و صدای بیشتری به نسبت موتور برق های بنزینی دارند؛ لذا مهندسان برای کاهش این اصوات، راهکارهایی ارائه کردند. در یکی از روش ها آنها برای این نوع موتور عایق صدایی از جنس فلز طراحی کردند. این محفظه فلزی کانوپی نام داشته و باعث سنگین تر شدن موتور می شود اما باعث می شود صدای موتور به طور قابل توجه ی کاهش پیدا کند.
سیستم عملکرد موتور برق دیزل
موتور برق دیزلی طی چند مرحله باعث تبدیل نیرو و ایجاد حرکت می شود. در مرحله اول که مرحله تنفس نام دارد پیستون از بالاترین مکان (نقطه مرگ بالا) به سمت مکان پایین (نقطه مرگ پایین) میرود و هوا و اکسیژن مورد نیاز از مجرای سوپاپ وارد محفظه احتراق آن می شود. در مرحله دوم که تراکم نام دارد، سوپاپ هوا بسته شده و پیستون به سمت نقطه مرگ بالا حرکت می کند و هوای داخل محفظه احتراق متراکم می شود. در مرحله سوم یا مرحله قدرت، هنگامی که پیستون به نقطه مرگ بالا میرسد مقداری سوخت( گازوئیل) به درون هوای متراکم شده و داغ داخل محفظه احتراق پاشیده می شود و باعث اشتعال سوخت می شود.
این انرژی حاصل از اشتعال باعث فشار آمدن بر پیستون شده و آن را به سمت پایین حرکت می دهد و در آخر در مرحله تخلیه، سوپاپ باز شده و دود از آن خارج می شود و با پایین رسیدن پیستون، دود کامل تخلیه می شود.
مزایای موتور برق دیزل
موتور برق دیزلی به علت مقاومت بالای آلیاژ چدن که در بدنه آن وجود دارد، دوام و استحکام بیشتری به نسبت موتوربرق های بنزینی دارد. گازوئیل که سوخت آن است، قیمت کمتر و میزان مصرف کمتری دارد و به علت فشرده سازی هوا، این موتورها بسیار کممصرف تر از سایر موتورها هستند. همچنین میزان آلایندگی گازوئیل و ایجاد گازهای آلوده کننده همچون مونواکسید کربن بسیار کمتر از بنزین است.
گازوئیل درجه اشتعال کمتری در مقایسه با بنزین دارد و راندمان موتور برق دیزل بالاتر از موتور برق بنزینی می باشد و به صرفه تر است.
کلام آخر
در این مقاله به شکل کلی با انوع موتورها به خصوص موتور دیزل آشنا شدیم و نحوه عملکرد آن را فهمیدیم. در صورت بوجود آمدن هر گونه مشکل یا سوالی میتوانید به راحتی با کارشناسی امداد خودرو همدان در ارتباط باشید. از اینکه با ما در این مقاله همراه بودید سپاسگزاریم.