اگر خودرو شما در هنگام رانندگی میلرزد و یا هنگام دور زدن و چرخش اتصال دارد و همچنین صدای کوبیدن از ماشین خود میشنوید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد میکنیم. تمامی موارد گفته شده، از عوارضی خرابی و مشکل در دیفرانسیل خودرو است. اکنون شاید این سوال برایتان پیش بیاید که دیفرانسیل چیست؟ در پاسخ کوتاه به این سوال، میتوان گفت دیفرانسیل مجموعهای از چرخ دندهها است که نیروی موتور را به چرخها منتقل میکند و در عین حال به چرخها اجازه میدهد با سرعتهای مختلف بچرخند. این فقط توضیح کوچکی از دیفرانسیل خودرو بود. ما در این مقاله از دیاکو امداد به بررسی دقیقتر دیفرانسیل خودرو میپردازیم. در ادامه انواع دیفرانسیل و خودروهای تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل را معرفی میکنیم. در نتیجه با ما در دیاکو همراه باشید تا از مطالب مفید، بهرهمند شوید.
دیفرانسیل خودرو چیست؟
دیفرانسیل یک جزء در تمام خودروها است و برای جبران تفاوت فاصله چرخهای داخلی و چرخهای بیرونی در حین دور زدن خودرو طراحی شده است. دیفرانسیل سیستمی از چرخ دندهها است که به چرخهای محرک مختلف (چرخهایی که نیرو از موتور به آنها منتقل میشود) در یک محور اجازه میدهد تا با سرعتهای مختلف بچرخند، مانند زمانی که خودرو در حال چرخش است. دیفرانسیل جزئی است که میل محرک چرخان میتواند جهت را تغییر دهد. به عنوان مثال، در یک خودروی دیفرانسیل عقب که میل محرک آن طول خودرو را طی میکند، به محوری که عمود بر خودرو حرکت میکند، میپیوندد و قدرت خود را برای به حرکت درآوردن چرخهای چپ و راست منتقل میکند. دیفرانسیلها قطعات مهر و موم شده و کم تعمیراتی هستند که انتظار میرود در طول عمر خودرو دوام بیاورند اما ممکن است یک بازه زمانی سرویس توصیه شده برای بررسی و یا تعویض روغن داشته باشند.
توجه داشته باشید که یک خودروی چهار چرخ متحرک میتواند دو یا چند دیفرانسیل داشته باشد. دیفرانسیل خراب میتواند باعث لرزش، اتصال در حین چرخش و یا صداهایی از کوبیدن تا زوزهکشی شود. با دیفرانسیل جلو (FWD)، دیفرانسیل در کنار گیربکس در داخل یک محفظه قرار دارد و واحد انتقال دهنده نامیده میشود. با دیفرانسیل عقب (RWD)، دیفرانسیل بین چرخهای عقب است که توسط یک میل محرک به گیربکس متصل میشود. خودروهای چهار چرخ متحرک (AWD) و چهار چرخ متحرک (4WD) یک دیفرانسیل مرکزی یا جعبه انتقال برای توزیع نیرو در جلو و عقب اضافه میکنند. برخی از خودروهای هیبریدی دارای AWD “الکترونیکی” هستند. اینها از موتورهای الکتریکی برای نیرو دادن به چرخهای عقب استفاده میکنند و در صورت نیاز در پیچها، آنها را سریعتر یا آهستهتر میچرخانند. حالا که مفهوم دیفرانسیل را متوجه شدید، به بررسی انواع دیفرانسیل میپردازیم.
انواع دیفرانسیل خودرو
امروزه چهار نوع دیفرانسیل اصلی در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار میگیرد. در اینجا با خلاصهای از هر کدام از دیفرانسیلها را بیان میکنیم.
1. دیفرانسیل باز
این نوع دیفرانسیل ابتداییترین است و فقط تغییرات سرعت یا لغزش چرخهای تکی را امکانپذیر میکند. در شرایط جادهای بهینه، به چرخ بیرونی اجازه میدهد سریعتر از چرخ داخلی بچرخد. مشکل زمانی است که شرایط جاده ایدهآل نباشد و با مواردی مانند مرطوب بودن جاده، یخ، برف یا شن مواجه شویم. با یک دیفرانسیل باز، گشتاور موتور همچنان منتقل میشود حتی اگر چرخ کشش صفر داشته باشد به طوری که لاستیک لغزش به سادگی میچرخد ولی حرکت نمیکند. دیفرانسیلهای باز در اکثر وسایل نقلیه امروزی یافت میشوند، بنابراین به طور کلی، هزینه تعمیر دیفرانسیل کمتر از سایر انواع مختلف است.
اشکال اصلی آن، این است که اگر یک چرخ کشش نداشته باشد، مثلاً اگر به یخ برخورد کند، باز هم قدرت زیادی دریافت میکند. برای کمک به کاهش کشش در هنگام رانندگی، تمام وسایل نقلیه جدید باید به کنترل کشش و پایداری الکترونیکی مجهز باشند. اینها از سنسورهای ترمزهای ضد قفل برای تعیین اینکه آیا یک چرخ سریعتر میچرخد، استفاده میکنند. سپس قدرت موتور را کاهش میدهد یا ترمز میکند و یا هر دو را با هم انجام میدهد تا همه چیز تحت کنترل باشد.
2. دیفرانسیل لغزش محدود (Limited-Slip)
در شرایط جاده ایدهآل، یک دیفرانسیل لغزش محدود درست مانند یک دیفرانسیل باز عمل میکند و گشتاور را به طور مستقل به هر چرخ منتقل میکند. اما، در پیچهای سخت یا شتابهای سنگین که معمولاً یک دیفرانسیل باز باعث لغزش لاستیک میشود، اختلاف لغزش محدود مانع از رفتن گشتاور به سمت لاستیک لغزنده (تایر با کمترین مقاومت) میشود.
این کار را از طریق استفاده از کلاچها و صفحات درون دیفرانسیل انجام میدهد. این وسیله نقلیه را قادر میسازد تا از پیچها، وسیله نقلیهای با اختلاف باز که با آن مبارزه میکند، حرکت کند. اتومبیلهای مسابقهای و سایر وسایل نقلیه عملکردی از دیفرانسیلهای لغزش محدود استفاده میکنند.
3. دیفرانسیل Locking
دیفرانسیلهای Locking که در بسیاری از وسایل نقلیه آفرود و برخی خودروهای پرفورمنس یافت میشوند، از کلاچها و فنرها برای فعال کردن قفلی استفاده میکنند که بدون توجه به وضعیت کشش، قدرت برابری را به هر چرخ میفرستد. این اساسا یک محور ثابت ایجاد میکند. مزیت آن، توانایی دیافراگم قفل شده برای به دست آوردن کشش بیشتر است، زیرا مقدار کامل گشتاور همیشه در دسترس یک چرخ است و با کشش پایینتر یک چرخ محدود نمیشود. در سرعتهای بالاتر این یک امتیاز منفی است، اما هنگام صخرهنوردی ، یک مزیت است.
دیفرانسیل گشتاور بردار (Torque Vectoring)
پیچیدهترین و پیشرفتهترین نوع دیفرانسیل، دیفرانسیل گشتاور بردار، از مجموعهای از حسگرها و وسایل الکترونیکی برای به دست آوردن اطلاعات از چیزهای مختلف (سطح جاده، موقعیت دریچه گاز، سیستم فرمان و غیره) استفاده میکند تا کلاچهای فعال الکترونیکی و یک کنترلر را فعال کند. همچنین به عنوان دیفرانسیلهای فعال شناخته میشود، آنها به بهترین روش کار میکنند که منجر به تجربه رانندگی واقعاً پویا و با کارایی بالا میشود. دیفرانسیلهای بردار گشتاور را میتوان در برخی خودروهای دیفرانسیل عقب و تمام چرخ محرک با عملکرد بالا یافت.
تفاوت خودرو تک دیفرانسیل با خودرو دو دیفرانسیل
خودروهای تک دیفرانسیل (2WD) به دو صورت چرخ جلو یا چرخ عقب عرضه میشوند. این بدان معناست که بسته به خودرو، موتور نیرو را به چرخ های جلو یا عقب می فرستد. از جمله ماشینهای تک دیفرانسیل میتوان به سانتافه تک دیفرانسیل اشاره کرد. خودروهای دو دیفرانسیل (4WD) اغلب در کامیونهای باربری و سایر وسایل نقلیه مورد استفاده برای گردشهای خارج از جاده وجود دارند. با این حال، تولیدکنندگان بیشتری آنها را به خودروهای SUV و خودرو کراس اور اضافه میکنند. در خودروهای دو دیفرانسیل، نیرو را به تمام چرخها میفرستد و به شما امکان کشش و کنترل بهینه را به خصوص در زمینهای ناهموار میدهد. اگر در سربالایی، روی زمینهای صخرهای یا در برف رانندگی میکنید، این خودروها مناسب هستند.
- خودروهای تک دیفرانسیل قیمت کمتری نسبت به خودروهای دو دیفرانسیل دارند.
- خودرو تک دیفرانسیل انرژی کمتری برای به حرکت درآوردن چرخها مصرف میکند، بنابراین مصرف سوخت کمتری دارد.
- وسایل نقلیه تک دیفرانسیل (2WD) سبکتر و چابکتر هستند.
- خودرو تک دیفرانسیل قدرت کمتری نسبت به خودرو دو دیفرانسیل به شما ارائه میدهند.
- شاسی ماشین دو دیفرانسیل ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارند.
- خودروهای دو دیفرانسیل (4WD) برای رانندگی در خارج از جاده مناسب هستند.
- بسیاری از خودروهای دو دیفرانسیل (4WD) به شما امکان میدهند در مواقعی که به نیروی چهار چرخ متحرک نیاز ندارید، به حالت دو چرخ متحرک سوئیچ کنید.
- خودروهای دو دیفرانسیل (4WD) سنگینتر هستند. زیرا سیستمهای چهار چرخ متحرک وزن بیشتری دارند.
کلام آخر
ما در این مطلب به توضیح و بررسی دقیق دیفرانسیل خودرو پرداختیم. همانطور که گفته شد، دیفرانسیل یک جزء در تمام خودروها است و برای جبران تفاوت فاصله چرخهای داخلی و چرخهای بیرونی در حین دور زدن خودرو طراحی شده است. هر چند خرابی در این بخش از خودرو خیلی کم اتفاق میافتد، اما اگر در همدان با خرابی و ایراد در خودروی خود مواجه شدید، میتوانید خودروی خود را به آدرس امداد خودرو همدان ببرید و در آنجا به کارشناسی خودرو دیاکو امداد بسپارید تا در کمترین زمان و با بهترین کیفیت خودرو شما را تعمیر کنند. برای دیدن مقالات بیشتر در مورد خودرو، به سایت دیاکو امداد همدان مراجعه کنید.