از زمان تولید و اختراع اولین خودرو، چگونه متوقف کردن خودرو یکی از پرسشها ودغدغههای اصلی تولید کنندگان بودهاست، چراکه ترمز وظیفه مهمی را به عنوان اصلیترین سیستم ایمنی در خودروها برعهده دارد.
تاریخچه لنت ترمز
اولین سیستم ترمز مورد استفاده روی خودروها به جای متوقف شدن خودرو با کاهش سرعت چرخها، با کاهش سرعت دورانی شفت را کنترل می کرد. تا دهه ۱۸۹۰، بیشتر خودروها برای ترمز کردن و متوقف شدن به یک بلوک چوبی، متکی و وابسته بودند. راننده اهرمی را فشار میداد که باعث ساییده شدن بلوک به چرخها شده و همچنین باعث ایجاد اصطکاک بین چرخ و بلوک شود که در ادامه خودرو متوقف شود. همانطور که صنعت خودروسازی سریعتر و پیشرفتهتر شد و چرخهای خودروها نیز ساختار جدید و پیچیدهتری یافت، دیگر استفاده از بلوک چوبی روش مناسب و کارآمدی برای صنعت خودروسازی و مردم نبود. در سال۱۸۹۸، مخترعی به نام Elmer Ambrose Sperry اولین راهحل را طراحی کرد. خودرویی که مجهز به ترمزهای دیسکی چرخ که بسیار شبیه به ترمزهای دوچرخه عمل میکردند.
جالب است بدانید اولین استفاده از لنت ترمز به قرن نوزدهم برمیگردد. برتا بنز مخترع معروف و همسر کارل بنز (بنیانگذار مرسدس بنز) اولین لنت ترمز را از چرم ساخت. واز آن زمان با پیشرفت فوق العاده تکنولوژی، مواد مورد استفاده برای ساخت لنت ترمز هم تکامل یافت و پیشرفت کرد. از اواسط تا اواخر قرن بیستم، تولیدکنندگان شروع به تولید لنتهای ترمز سرامیکی، فلزی و ارگانیک کردند که امروزه نیز استفاده میشود که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم. بر خلاف گذشته امروزه از ترمزها علاوه بر کم کردن سرعت و متوقف کردن خودرو، در فرمانپذیری خودرو و حتی شارژ کردن باتری خودروهای برقی نیز استفاده میکنند. در این مقاله سعی میکنیم به بررسی انواع لنتهای ترمز خودرو و معرفی بهترین لنت موجود برای پراید، 206، پژو 405 و سمند میپردازیم.
لنت ترمز چیست؟
لنتهای ترمز بخش حیاتی و مهمی از سیستم ترمز خودرو شما را تشکیل میدهند. اگر لنت ترمز خودروی شما به درستی عمل و کار نکند، سایر قسمتهای سیستم ترمز خودروی شما نیز آسیب می بیند مانند: دیسکها و روتورها. مراقبت از لنت ترمز و تعویض به موقع آن برای جلوگیری از آسیب به خودرو و ایجاد حادثه و تعمیرات بسیار گران قیمت در سیستم ترمز خودرو، همچنین برای جلوگیری از ایجاد تصادفات بسیار مهم است. در اینجاست که میتوانید روی کمک تیم امداد خودرو همدان حساب کنید. لنتهای ترمز با توجه به شرایط جوی و دلایل مختلف دارای طول عمر مختلفی هستند و بسته به کارکرد، جنس، مسیر رانندگی و دلایل مشابه، باید به صورت دورهای مشاهده و بررسی شده و در نهایت تعویض شوند. بیشتر کارشناسهای خودرو پیشنهاد میکنند که در هر 15 هزار کیلومتر ترمز خودرو توسط مکانیک بررسی و آزمایش قرار بگیرند. همچنین اگر میخواهید ترمز خودرو شما کارایی بهتر و بیشتری داشته باشد، هر 50000 هزار کیلومتر اقدام به تعویض لنت خودرو خود نمایید.
نشانههایی که نشان میدهد زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است:
- روشن شدن چراغ هشدار ترمز
- کاهش قدرت خودرو در ترمز کردن
- کشیده شدن خودرو به یک سمت در هنگام ترمز گرفتن
- ایجاد لرزش در خودرو یا پدال ترمز
- شنیدن سر و صدای از سیستم ترمزگیری خودرو
- پله پله شدن پدال ترمز خودرو
- چرب شدن پدال ترمز
- صاف شدن سطح روی لنت
- ایجاد ترک یا شکستگی بر روی لنت ترمز
- چسبیدن لنت به دیسک ترمز در حالی که ترمز نگرفتهاید
- سوت کشیدن یا خرخر کردن
انواع لنت ترمز خودرو
از انواع لنت ترمز خودرو میتوان دو دستهی زیر را مثال زد:
- لنت ترمز دیسکی
- لنت ترمز کفشکی یا کاسه ای
لنت ترمز دیسکی
لنتهای ترمز دیسکی دارای شکل ظاهری تخت هستند و سطح صاف آنها با سطح هموار دیسکها سایش پیدا میکند که باعث کاهش سرعت و در نهایت توقف خودرو میشوند. لنتهای ترمز دیسکی از یک قطعه فولادی صاف و تخت با یک لایه مواد قابل اصطکاک ضخیم در یک طرف هستند. ترمزهای دیسکی در مقایسه با ترمزهای کفشکی یا کاسه ای، دارای قدرت بیشتری برای کاهش سرعت و توقف خودرو هستند و ترمزهای دیسکی نسبت به لنت ترمزهای کاسه ای دیرتر گرم میشوند. این در حالی است که خیلی از خودروهای ایرانی از ترمزهای کاسهای بر روی چرخهای عقب خودرو خود استفاده میکنند، اما در همه چیز از سدانهای خانوادگی گرفته تا کامیونها و خودروهای اسپرت، ترمزهای چهار چرخ دیسکی یافت میشوند.
پنج نوع لنت ترمز دیسکی وجود دارد که در وسایل نقلیه سواری امروزی مشاهده و مورد استفاده قرار می گیرد:
- لنت ترمز با جنس آزبست
- لنت ترمز نیمه فلزی
- لنت ترمز فلزی
- لنت ترمز ارگانیک غیر آزبست
- لنت ترمز سرامیکی
لنت ترمز از جنس آزبست
لنتهای ترمز در ترمزهای دیسکی ابتدا از آزبست ساخته و مورد استفاده قرار می گرفت، آزبست مادهای است که گرما را جذب میکند و برای سایش لنت ترمز در هنگام ترمزگیری بسیار مناسب است. اما با این حال، آزبست یک ماده سرطانزای بسیار قوی است و برای افرادی که در معرض طولانی مدت این ماده قرار گرفتهاند باعث ایجاد سرطان شدهاست. سازندگان لنت ترمز بعد از آزمایش و مطالعه متوجه شدند که آزبست ترکیبی امن برای استفاده در سیستمهای ترمز نیست.
لنت ترمز ارگانیک
این نوع لنت از مخلوطی از الیاف و موادی مانند لاستیک، ترکیبات کربنی، شیشه یا فایبرگلاس و کولار ساخته شدهاست و با رزین به هم متصل میشود. آنها گرد و غبار کمتری نسبت به سایر انواع لنت ترمز مانند لنتهای فلزی تولید میکنند و با قیمت پایینتری در دسترس هستند. بر خلاف لنت ترمز آزبست که عمدتاً در وسایل نقلیه سنگین و با کارایی بالا استفاده میشود و اصطکاک زیادی ایجاد میکند، لنت ترمز ارگانیک اصطکاک متوسطی را بدون گرمای زیاد ایجاد میکند. این نوع لنت برای رانندگانی که از اتومبیل خود برای رانندگی و رفت و آمد روزمره استفاده میکنند مناسب است.
با این حال، لنتهای ترمز ارگانیک در مقایسه با سایر لنت ترمز دارای معایبی است:
- فرسودگی سریع
- تولید گرد و غبار هنگام فرسودگی
- عملکرد ضعیف در آب و هوای گرم
- نیاز به فشار بیشتر پدال برای توقف به دلیل سطح اصطکاک و تراکم پذیری
لنت ترمز سرامیکی
لنتهای ترمز سرامیکی از مواد بسیار شبیه به نوعی سرامیک که در ساخت سفال و بشقاب ساخته میشود، ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، لنت ترمزهای سرامیکی بادوامتر هستند. لنتهای ترمز سرامیکی همچنین دارای الیاف مسی ظریفی نیز هستند که باعث افزایش اصطکاک و البته انتقال میشود. در بسیاری از ماشینهای خارجی و داخلی از لنت ترمز سرامیکی استفاده میشود. از زمانی که لنتهای ترمز سرامیکی در اواسط دهه ۱۹۸۰ ساخته شدند و مورد استفاده قرار گرفتند، به دلایل زیادی هر ساله به محبوبیت آن اضافه شد.
چند مورد از مزایا لنت ترمز سرامیکی:
- میزان سر و صدا
- ایجاد گرد و غبار
- تطبیق پذیری با شرایط مختلف
- توان نگهداشتن خودرو
لنتهای ترمز سرامیکی شامل عیبهایی نیز میشود که عبارت است از:
- هزینه بالا
- با انتقال گرما باعث آسیب به سایر قسمتهای سیستم ترمز گیری میشود.
لنت ترمز نیمه فلزی
یکی از انواع لنت ترمز موجود و مورد استفاده در صنعت خودرو، لنت ترمز نیمه فلزی است. لنت ترمز نیمه فلزی با لنت ترمز کاملاً فلزی متفاوت است. لنتهای ترمز نیمه فلزی کاملا از فلز ساخته نشدهاست بلکه حدود نیمی از مواد سازنده آنها فلز است. در ساخت لنت نیمه فلزی از فلزاتی مانند مس، آهن، فولاد استفاده میشود. این فلزات مختلف با روان کننده گرافیت و سایر پرکنندهها ترکیب میشوند تا لنت ترمز را تکمیل کنند. این نوع لنتها برای رانندگی در ترافیک تا مسابقه پیست مورد استفاده قرار میگیرند.
لنت ترمز فلزی
لنتهای ترمز تمام فلزی معمولاً برای ترمزهای شدید رانندگی در نظر گرفته میشوند. این نوع لنت های ترمز یعنی لنتهای فلزی دارای قدرت زیادی هستند و به خوبی گرما را پخش میکنند. آنها میتوانند پر سر و صدا باشند و گرد و غبار بیشتری نیز نسبت به لنتهای ترمز سرامیکی ایجاد میکنند. این نوع لنت همچنین با مواد اصطکاکی ساخته شدهاست که نسبت به سایر لنتها سختتر هستند.
فواید لنت فلزی:
- ترمز گیری در انواع شرایط جوی
- سریع خنک شدن
- نیاز به فشار کم برای ترمز گیری
- قیمت مناسب
معایب لنت ترمز فلزی نسبت به سرامیکی و ارگانیک:
- سر و صدای بالا
- فشار زیاد بر روی سیستم ترمز گیری
اگر با خودروی خود مسافت زیادی رانندگی نمیکنید و استفاده کمتری از خودرو در مسافتهای طولانی و مسافرت دارید، لنت ترمز ارگانیک بهترین گزینه برای شماست که داری قیمت پایینی نیز هست.
نوع لنت ترمز | ارگانیک | سرامیکی | فلزی |
قیمت | کم | زیاد | متوسط |
کارایی | کم | زیاد | زیاد |
ایجاد سر و صدا | کم | خیلی کم | زیاد |
ایجاد ساییدگی و پارگی روی سیستم ترمز | کم | خیلی کم | متوسط |
معرفی بهترین لنت موجود برای پراید، 206، پژو 405، سمند
در بازار خرید و فروش لنت ترمز به دلیل قسمت پایین, تولیدکنندگان زیادی در این زمینه فعالیت میکنند اما نمی توان به همه آنها اطمینان کرد، و محصولاتشان را خریداری کرد.
بسیاری از تولیدکنندگان در زمینه لنت ترمز خودرو گارانتی تعویض به مارک و برند محصول خود میدهند ولی به دلایلی نمیتوان به آنها اعتماد کرد و از هر برندی خرید کرد و روی خودرو خود نصب کرد.
بعضی از دلایل اعتماد نکردن به گارنتی در محصولات:
- بی اعتبار بودن گارانتی
- هزینه تعویض لنت به عهده مالک است نه شرکت
- از دست دادن زمان بیهوده برای تعویض
- آسیب زدن به دیسک و چرخ
بنابراین سعی کنید با کم کردن هزینه کیفیت کالا و ارزش آن را از بین نبریم فقط به خاطر هزینه و یک محصول کاربردی و خوب برای خودرو خود خریداری کنیم.
در این مقاله به شما بهترین برندهای لنت ترمز خودرو را ارائه و معرفی می کنیم و از نظر کیفیت و قیمت نیز با یکدیگر مقایسه می کنیم.
بهترین و پرفروش ترین لنت ترمز های خودرو کدام است؟
- لنت ترمز تکستار
- لنت ترمز مدرن تندیس
- لنت ترمز ایساکو
- لنت ترمز گلد
- لنت ترمز پارس لنت آبی و سبز
- لنت ترمز سایپا
- لنت ترمز آفورتیس
- لنت ترمز هیوندای جنیون پارت
- لنت ترمز کیا جنیون پارت
لنت ترمز تکستار:
لنت ترمز تکستار در واقع محصول یک شرکت آلمانی است که این شرکت در سال ۱۹۱۳ تاسیس شد و برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ لنت ترمزهای خودرو خود را بر روی کامیونها نصب و ارائه کرد. محصولات شرکت تکستار برای نخستین بار توسط شریک فرانسوی این شرکت طی یک قرار داد و تفاهم نامهای با خودروسازان داخلی اقدام به تولید لنت ترمز برای خودروهای ۲۰۶ و ۴۰۵ و پراید و سمند و … کردند. لنت ترمزهای تکستار در ایران ساخت فرانسه است و یکی از با کیفیتترین و بهترین لنت ترمزهای موجو در بازار میباشد اما با توجه به کیفیت ساخت بالای آنها قیمت بالایی نیز دارند. البته کیفیت بالای این لنت ترمز دلایل اقتصادی نیز دارد و با توجه به طول عمر بالا، کیفیت و جنس فوق العاده آن خرید این نوع لنت ترمز بسیار توصیه می شود.
لنت ترمز مدرن تندیس:
این شرکت یکی از شرکتهای جدید و نوظهورترین تولیدکنندگان لنت خودرو است که در سال ۱۳۹۴ شروع به تولید لنت ترمز کرد. راز موفقیت و پیشرفت این برند تولید لنتهای متنوع برای تمامی خودروها با کیفیت بالا و قیمت مناسب آن است. محصولات این شرکت شامل گارانتی تعویض ۶ ماه معتبر نیز می باشد و همچنین قیمت مناسبی دارد.
البته باید این مورد رو هم در نظر داشت که هنوز کمی از نمونههای رقیب اروپایی خود عقبتر است ولی قیمت مناسب آن میتواند برگ برنده این برند باشد.
لنت ترمز ایساکو:
شرکت ایساکو به عنوان تامین کننده قطعات ایران خودرو هیچ وقت تولید کننده قطعه نبوده و همواره قطعات شرکتهای مختلف را در بستهبندی خود به فروش میرساند.
در مورد لنت ترمز نیز از این قانون تبعیت کرده و برندهای مختلفی همچون تکستار و والئو و مدرن و پارس و… را در بسته بندی خود برای فروش و ارائه به بازار قرار دادهاست. به همین دلیل هیچ وقت نمیتوان به طور کلی روی کیفیت آن نظر داد و از نظر اقتصادی نیز صرفه خرید ندارد.
لنت ترمز سایپا:
شرکت سایپا نیز همانند شرکت ایساکو دیگر محصولات شرکتهای مختلف را درون بستهبندی خود به فروش میرساند و قیمت بالای این محصول ن باعث شدهاست خرید این محصول اصلا صرفهی اقتصادی نداشتهباشد.
لنت ترمز گلد:
لنت ترمز شرکت گلد ساخت کره جنوبی است و یکی از با کیفیتترین وبهترین لنتهای موجود در بازار است. این شرکت به دلیل تولید لنت ترمزهای خودروهای کرهای و ژاپنی در ایران بسیار پر طرفدار نیز هست. پرفروشترین محصول این شرکت در ایران لنت ترمز عقب و جلو پراید است که به دلیل فروشهای زیاد و پر طرفدار بودن آن در بازار لنت ترمز دارای نمونههای تقلبی نیز میباشد.
لنت ترمز پارس آبی و سبز:
این لنت ترمز پارس ساخت ایران است و میتوان به عنوان با کیفیتترین محصول ایرانی نیز به آن اشاره کرد. قیمت مناسب و خوب برای خرید و کیفیت بالای آن از دلیل فروش این محصول میباشد. این شرکت برای بیشتر خودروهای داخلی و تعدادی از محصولات خارجی مونتاژ ایران لنت ترمز میکند. اگر یک محصول با کیفیت، با قیمت مناسب و اقتصادی میخواهید و توانایی خرید لنتهای خارجی را ندارید خرید این نوع لنت ترمز به شدت پیشنهاد میشود.
مقایسه بهترین لنت ترمز خودرو:
در این به شما برندهای لنت ترمز را برای خودرو شما معرفی و با یکدیگر مقایسه میکنیم. از نظر فروش و کیفیت و قیمت میتوان لنتهای ترمز موجود در بازار ایران را به ترتیب زیر گروه بندی کرد:
برای خودروهای تولید داخل:
- لنت ترمز پارس
- لنت ترمز آفورتیس
- لنت ترمز ایساکو و سایپا
- لنت ترمز والئو
- لنت ترمز گلد
- لنت ترمز مدرن تندیس
- لنت ترمز سایلنت
برای خودروهای خارجی:
- لنت ترمز HI-Q
- لنت ترمز هیوندای و کیا جنیون پارت
در امداد خودرو همدان، تیم دیاکو امداد با تیم مجرب و حرفهای خود آمادهی ارائهی هرگونه خدمات مرتبط با لنت ترمز نیز میباشد. شما حتی میتوانید از تیم فوقالعاده دیاکو امداد جهت راهنمایی و تصمیمگیری بهتر مشورت بخواهید تا به بهترین شکل بتوانید تصمیم نهایی خود را در رابطه با تعمیرات و تعویضهای خودروی خود بگیرید.
جهت ارتباط با کارشناسان دیاکو امداد میتوانید با شمارهی 0918611610 تماس بگیرید.