در این مقاله کارشناسی خودرو دیاکو امداد به نقد و بررسی خودروی 206 می‌پردازد. خودروی 206 اولین بار در سال 1998 در فرانسه توسط شرکت پژو ساخته شد. این خودرو به دلایلی مثل ظاهر زیبا، مصرف کم و طراحی خود توانست در آن سال ها فروش خوبی را تجربه کند. خودرویی که در ایران کماکان جزو پرفروش‌ترین خودروها است. می‌توان گفت در دو دهه اخیر یکه‌تاز بازار خودرو در ایران 206 بوده است. خودرویی که به دلیل اسپورت بودن و جوان‌پسند بودن از محبوبیت بالایی در میان ایرانیان برخوردار بوده است. همچنین در رقابت با دیگر خودروهای ایرانی به دلایل ذکر شده علیرغم ارائه مدل‌های دیگر در صنعت خودروسازی اما بازار مشتریان همچنان به خرید 206 میل بیشتری دارد.

بررسی کلی

تولید اولین خودروهای 206 در ایران به سال 1380 برمی‌گردد. در ابتدای کار 206 دنده‌ ای بود و تیپ‌های 1،2،3،4 برای مشتریان عرضه می‌شد. در سال های بعد تیپ‌های 5 و 6 هم به بازار ایران اضافه گردید و تیپ‌های 1 و 4 از چرخه تولید خارج شد. در سال 2010 تولید این خودرو به عنوان یک خودروی اقتصادی اسپرت و جوان پسند به اتمام رسید اما در ایران خودروی 206 طی دو دهه محبوب‌ترین خودروی اقتصادی به حساب می‌آمد. هر چند در سالهای اخیر به دلیل افت کیفیت قطعات و همچنین ورود خودروهای چینی در بازار ایران افساری به یکه تازی‌های 206 زده شده است اما می‌توان این خودرو را جزو سه خودروی پر مصرف ایرانیان دانست.

مدل‌های مختلف 206

تیپ 1 :

این تیپ اولین مدلی است که در ایران به دست مصرف‌کنندگان رسید و به نسبت دیگر مدل‌ها از لحاظ مشخصات فنی و آپشنال بودن ضعیف‌تر بود. شیشه بالابر برقی و ساعت دیجیتال تنها اپشن‌های مهم این مدل است. همچنین سیستم صوتی این مدل به نسبت دیگر تیپ‌ها از کیفیت پایین‌تری برخوردار است. در کل تولید این خودرو کمتر از 16 هزار دستگاه در ایران بود.

تیپ 2 :

پژو 206 تیپ 2  به طور کلی 3822 میلی متر، عرض 1652 میلی متر، ارتفاع 1432 میلی متر و فاصله بین دو محور 2441 میلی متر دارد که با تمامی تجهیزات حدودا 1024 کیلوگرم است. برای تامین نیروی مورد نیاز این خودرو، پیشرانه چهار سیلندر 1.4 لیتری بنزینی تنفس طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است که در محدوده 5500 دور بر دقیقه توانایی تولید 75 اسب بخار قدرت و در محدوده 3400 دور بر دقیقه می تواند خروجی گشتاور 118 نیوتن متری تولید کند. سرعت صفر تا 100 خودروی 206 تیپ 2 حدود 14 ثانیه است و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت. در حال حاضر این خودرو بیشتر سهم از خط تولید 206 در ایران خودرو را به خود اختصاص داده است.

تیپ 3 :

این مدل بسیار شبیه به خودروی تیپ 5 است با یک تفاوت که موتور این مدل متعلق به تیپ 2 است. سیستم ترمز ABS و EBD آینه‌های برقی و سیستم صوتی بهتر از مدل‌های پیشین مهم‌ترین تفاوت تیپ 3 با مدل‌های قدیمی‌تر است.

تیپ 4 :

موتور 206 تیپ 4 از نوع TU5 است که 1. 6 لیتر حجم دارد و قابلیت این را دارد که تا حدود 110 اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین ، این خودرو به جای گیربکس دستی  از یک گیربکس  اتوماتیک استفاده می کند. لازم است تا یادآور شویم تمام مدل‌های قبلی 206 دنده‌ ای محسوب می‌شدند و تیپ 4 اولین مدل این خودرو است که به اصطلاح دنده اتوماتیک است.

تیپ 5 :

این مدل به نسبت تیپ‌های دیگر اپشنال‌تر بود و در ابتدای تولید خود با استقبال کم‌نظیری روبرو شد. این مدل به صورت اتومات و دنده‌ای عرضه می‌شد. موتور ۱٫۶ لیتری TU5 با توان تولید ۱۱۰ اسب بخار از ویژگی‌های این خودرو است.

مشخصات تیپ 2 تیپ 5
وزن Kg 1025 1054
طول mm 3835 3835
عرضmm 1652 1652
ارتفاعmm 1426 1426
پیشرانه 4 سیلندر TU3 4 سیلندر TU5
حجم موتور 1. 4 لیتر 1. 6 لیتر
گشتاور 118 نیوتن متر 142 نیوتن متر
گیربکس 5 دنده دستی 5 دنده دستی
قدرت 75 اسب بخار 105 اسب بخار
شتاب صقر تا 100 14 ثانیه 11. 6 ثانیه
سرعت 170 KM/h 200 KM/h
مصرف 6. 4 لیتر 6. 4 لیتر
حجم باک 50 لیتر 50 لیتر
سنسور عقب دارد دارد
ترمز ABS دارد دارد
چراغ مه‌شکن جلو و عقب دارد دارد
نوع فرمان هیدرولیک هیدرولیک
تعداد ایربگ 2 2
سیتم تهویه دستی اتومات

طراحی داخلی و ظاهری:

در این بخش از مطلب امداد خودرو همدان به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های فنی خودرو 206 می‌پردازد.

طراحی داخلی خودروی 206 دنده‌ ای و اتومات به صورتی است که ظاهری کاملا  اسپرت، مدرن و جوان‌پسند دارد و از این حیث همیشه مورد پسند خریداران واقع می‌شود. گفتنی است که این خودرو در کشورهای اروپایی به صورت کوپه بوده است و در ایران به صورت چهار در تولید می‌شود. این خودرو به دلیل هاچ بک بودن برای ترددهای شهری در شهرهای بزرگ مانند تهران که در اکثر مواقع با ترافیک و عدم فضای مناسب برای پارک ماشین مواجه است، مناسب می‌باشد.

درباره‌ی طراحی داخلی باید گفت خودروهای 206 دنده ‌ای و اتومات با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند و به لطف طراحی مناسب در ابتدای ورود به بازار ایران علیرغم افت کیفیت در داشبورد و تجهیزات داخلی ماشین اما کماکان از زیبایی و راحتی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین ضغف‌های 206 صندلی‌های عقب این خودرو است. به طوری که برای افراد سنگین وزن و اشخاصی که قد بلندی دارند اصلا مناسب نیست و با کمبود فضای پا مواجه خواهند بود. همچنین این خودرو برای خانواده‌های پر جمعیت مناسب نیست.

مزایای خودروی 206 :

قطعات:

یکی از مهم‌ترین مزایای داشتن این خودرو موجود بودن تمامی قطعات آن در بازار است. در برخی از موارد به دلیل کم بودن قطعات یدکی و عدم تخصص در تعمیر خودرو، مشتریان با مشکلات متعددی روبرو هستند. همچنین افت قیمت کمتر در خودروهای کارکرده 206 یکی دیگر از مزایای خرید برای این خودرو محسوب می‌شود. گفتنی است که کارشناسی خودرو دیاکو امداد این امکان را به مشتریان می‌دهد تا از سلامت و ارزش خرید خودروهای کارکرده اطمینان کامل حاصل نمایند. کارشناسان امداد خودرو سیار در مرکز امداد خودرو همدان با داشتن سابقه‌ای طولانی در تعمیر انواع ماشین‌ها به خصوص خودروهای 206 می‌توانند در این امر یاری رسان دارندگان این خودرو باشند. دلیل دیگر برای مناسب بودن خرید 206 این است که بسیاری از شرکت‌های خودرو سازی خارجی در ایران فعالیت ندارند و از این رو قطعات آنها در ایران تولید نمی‌شود و دسترسی به قطعات آنها در مواقعی بسیار دشوار خواهد بود. در نتیجه می‌توان گفت هزینه‌ی نگه داشتن و استهلاک خودروی 206 به نسبت خودروهای چینی در بازار ایران کمتر است. از دیگر موارد مزیت خودروی 206 می‌توان به : کم مصرف بودن ، زیبایی در طراحی، ابعاد مناسب برای تردد در شهر و بازار مناسب برای خرید و فروش این خودرو اشاره کرد.

معایب خودروی 206 :

دانستن نکات مثبت و منفی درباره‌ی خودروها شما را کمک می‌کند تا در خرید خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. آگاهی در خرید می‌تواند شما را آماده‌ی مشکلات احتمالی آینده کند. در این بخش کارشناسان امداد خودرو همدان به ذکر و توضیح اجمالی معایب این خودرو خواهند پرداخت.

در طول دو دهه تولید 206 این خودرو نتوانسته است از لحاظ آپشنال بودن خود را ارتقا دهد و روز به روز کیفیت این خودرو به نسبت گذشته رو به افت است. این یکی از مهم‌ترین نکات از معایب 206 است که کارشناسان بسیاری اعتقاد دارند مدل‌های قدیمی‌تر این خودرو به نسبت مدل‌های جدیدتر از کیفیت بهتری برخوردار است.

نکته‌ی دیگر درباره‌ی اندازه کابین است. ۲۰۶ خودرویی هاچ‌بک محسوب می‌شود در نتیجه نباید انتظار خاصی از فضای کابین این خودرو داشت. در هر حال اینگونه به نظر می‌آید که کشور سازنده بیش از اندازه  کابین این خودرو را کوچک در نظر گرفته است. فاصله محوری کم پژو ۲۰۶ موجب شده که فضای پای سرنشینان عقب بسیار محدود باشد.

صندوق عقب پژو ۲۰۶ تیپ دو نیز بسیار کوچک بوده و حجم آن به صورت تقریبی ۲۴۵ لیتر است که این عدد برای مصارف خانوادگی مناسب به نظر نمی‌رسد؛ البته اگر خانواده‌ای دو نفره هستید این خودرو برای شما مناسب خواهد بود.

سخن آخر:

در این مطلب همکاران ما در امداد خودرو همدان سعی داشتند تا با بررسی اجمالی خودروی 206 و همچنین با ذکر معایب و مزایای خرید این خودرو تا حدی بتوانند در این امر یاری رسان شما باشند. به نظر می‌رسد با توجه به قیمت بازار خودرو در ایران و کیفیت خودروهای دیگر این خودرو هنوز در میان دیگر رقبا از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد. دید مناسب هنگام رانندگی، نرم بودن فرمان و همچنین اقبال مشتری در خرید و فروش نکاتی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. مسئله مهم درباره‌ی بازار خرید و فروش این خودرو این است که افت قیمت خودروی شما نسبت به دیگر خودروهای ایرانی اگر در حفظ سلامت بدنه و فنی خودروی خود کوشا باشید از دیگر خودروهای ایرانی کمتر است و این امر باعث می‌شود تا ارزش خرید این خودرو در مقایسه با خودروهای هم‌رده بالاتر باشد.  البته همانطور که پیش‌تر ذکر شد مراقبت و سرویس دائمی از جمله کارهایی است که در نگهداری این خودرو ضروری به نظر می‌رسد و باید نسبت به آن دقت شود. افزون بر مطالب فوق شما می‌توانید برای کارشناسی و بررسی وضعیت خودروی خود به آدرس امداد خودرو همدان مراجعه فرمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *